Coronavirus geeft onlineverkoop enorme boost wereldwijd

Het coronavirus heeft de onlineverkoop wereldwijd een flinke duw in de rug gegeven. Het aandeel van de e-commerce in de totale verkoop steeg vorig jaar van 16 naar 19%, zo zegt UNCTAD, de Conferentie voor Handel en Ontwikkeling van de Verenigde Naties.
door
silke.vandenbroeck
Leestijd 2 min.

De «spectaculaire groei» kwam er tegen de achtergrond van bewegingsbeperkende maatregelen om de coronapandemie in te dijken. De VN-organisatie baseert zich op gegevens over de e-commerce in zeven grote landen: Australië, Canada, China, Singapore, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zuid-Korea. In die landen steeg de onlineverkoop met 22,4% tot 2.496 miljard dollar. Een jaar eerder, toen er van corona nog geen sprake was, werd een toename van 15,1% genoteerd.

Alibaba en Amazon

De dertien grootste onlineplatforms boekten volgens het rapport samen een omzet van 2.900 miljard dollar, dat is omgerekend 2.400 miljard euro. Tegenover 2019 steeg die omzet met bijna een vijfde. Het Chinese platform Alibaba staat helemaal bovenaan met een omzet van 1.145 miljard dollar, gevolgd door het Amerikaanse Amazon. Dat bedrijf haalde een totale omzet van 575 miljard dollar. De stijger van het jaar is het Canadese Shopify, dat zijn omzet bijna zag verdubbelen tot 120 miljard dollar en naar de vijfde plek springt. Platforms die mikken op reizen, zoals Expedia, Booking en Airbnb, zagen de omzet dan weer stevig dalen.

B2B

UNCTAD wijst erop dat de e-commerce voor het grootste deel, voor 82% van de totale omzet, gerealiseerd wordt door transacties tussen bedrijven onderling. De verkoop aan consumenten, de zogenaamde b2c-verkoop, vertegenwoordigt maar een klein deel van de onlineverkoop. In 2019 ging het om 4,9 miljard dollar op een totale omzet uit e-commerce van 26.700 miljard dollar, omgerekend ruim 22.000 miljard euro.