De Lijn wil tramrails opvullen om fietsen veiliger te maken

De Lijn heeft in samenwerking met de Fietsersbond in Gent een opvulmiddel voor tramrails als fietsvalveiligheid uitgetest. Dat laat de openbaarvervoermaatschappij weten. Mirakeloplossingen voor het opvullen van de railgroeven zijn er nog niet, maar De Lijn werkt actief aan het testen van nieuwe methodes.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Tramsporen en fietsers zijn niet de beste vrienden. Ter hoogte van trambeddingen zijn er verschillende aspecten die fietsongevallen kunnen veroorzaken. Door het opvullen van de railgroef moeten fietsers makkelijker de rails kunnen kruisen. Tot op heden werd er nog geen adequate oplossing gevonden voor het opvullen van de railgroef, ondanks verschillende onderzoeken, nationaal en internationaal. «De Lijn blijft evenwel de markt afspeuren naar innovatieve mogelijkheden. Ze zit ook zelf niet stil en organiseerde een praktische proef met medewerking van de Fietsersbond op de stelplaats van Gentbrugge waar een rubberopvulling werd getest», klinkt het.

Rubbervulling

«Verder volgt De Lijn actief een Zwitsers onderzoek op naar rubbervulling bij nieuw aangelegde sporen, vond het voorbije jaar een uitgebreide marktverkenning plaats naar beschikbare oplossingen in binnen- en buitenland, en werd met een aantal onderzoekpartners een initiatief opgestart om materiaaloplossingen te zoeken. Vier externe partijen hebben ondertussen interesse getoond om aan dat laatste mee te werken. Daarnaast zijn er contacten met andere trammaatschappijen om ervaringen en mogelijke oplossingen uit te wisselen en wordt er op het openbaar domein een test voorzien waarbij gladde oppervlakken van onder meer tramwissels zullen worden opgeruwd om te onderzoeken of dit een veiliger resultaat geeft.»

Veilig fietsen

Yves De Bruyckere van Fietsersbond Gent is tevreden met de aanpak van de problematiek. «De samenwerking en de professionaliteit rondom deze proefopstelling smaken naar meer. We realiseren ons dat er zeer veel werk op de plank ligt om de Gentse tramsporen fietsvriendelijk te maken. Wij staan De Lijn graag met raad en daad bij in de verdere uitbouw van de langetermijnstrategie.»