MOVIES. Maryam Moghadam over haar Iraanse drama ‘Ballad of a White Cow’: «Deze film is gebaseerd op mijn moeder»

Mina, het hoofdpersonage in het Iraanse drama ‘Ballad of a White Cow’, is radeloos. Een jaar geleden werd haar man geëxecuteerd wegens moord, en nu krijgt ze te horen dat hij eigenlijk onschuldig was. Een pakkend verhaal over de zoektocht naar gerechtigheid, met een ijzersterke hoofdrol voor Maryam Moghadam. Zij schreef en regisseerde trouwens ook de film, samen met haar echtgenoot Behtash Sanaeeha. Ontmoeting op Film Fest Gent.

door
Ruben Nollet
Leestijd 3 min.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor ‘Ballad of a White Cow’?

Maryam Moghadam: «Het is voor een stuk autobiografisch. Toen ik zeven jaar oud was, is mijn vader terechtgesteld, om politieke redenen. Het hoofdpersonage is dus gebaseerd op mijn moeder. Daarnaast hebben we gepraat met allerlei mensen uit onze omgeving. In Iran heeft elke familie wel iemand die geëxecuteerd is. De mensen houden dat niet verborgen. Ze praten er openlijk over.»

In de film heeft Mina het zwaar omdat ze als weduwe van een geëxecuteerde man veel status verliest.

«Dat wilden we absoluut ook tonen. Eigenlijk kon mijn moeder ons vooral meer vertellen over dat aspect van het verhaal. Een alleenstaande vrouw heeft het sowieso hard te verduren in Iran. Het is iets cultureels. Iedereen is plots geïnteresseerd in het leven van die vrouw. Na een executie geldt dat dubbel.»

Op een bepaald moment neemt Mina haar chador af in beeld. Dat heb ik nog nooit gezien in een Iraanse film. Mag dat wel?

«Volgens de regels niet, nee. Maar we willen de Iraanse vrouwen helpen die vechten om van die chador af te raken. Vanuit het buitenland lijkt het misschien dat we ons haar of ons lichaam willen bedekken, maar zo is het niet. De meeste Iraanse vrouwen willen zich kleden zoals ze willen maar mogen niet van de wet. In die ene korte scène tonen we hoe het er echt aan toegaat.»

Riskeren jullie nu zware problemen?

«Zeker. En ik zal niet ontkennen dat we schrik hebben. Dat is normaal. Iedereen is bang. Maar we hebben beslist om niet te veel schrik te hebben. Anders loont het niet de moeite om een verhaal te vertellen. Dan zouden we beter zwijgen.»

Hoe staan jullie nu tegenover de doodstraf?

«Het is een middeleeuws concept. Het houdt ook geen steek. Hoe kan je mensen doden en tegelijk zeggen dat het verkeerd is om mensen te doden? Niemand mag het recht hebben om een mensenleven te nemen. Enkel criminelen en krankzinnigen doen dat.»

Ballad of a White Cow ****

Iran is volgens kenners een prachtig land, maar wie er woont, moet duidelijk tegen een stootje kunnen. Vraag dat maar aan Mina, die sinds de terechtstelling van haar man op haar eentje voor hun doofstomme dochtertje zorgt. Alleenstaande vrouwen worden in de Iraanse maatschappij per definitie argwanend bekeken, en dan verneemt Mina ook nog eens dat haar man onterecht tot de doodstraf werd veroordeeld. Ze eist gerechtigheid, maar die krijg je niet zo gemakkelijk in een land waar de overheid nooit aansprakelijk is. ‘Ballad of a White Cow’ begint als schrijnend en donker drama over een belangrijk sociaal thema. De regisseurs zijn echter slim genoeg om ook op een andere manier de aandacht te grijpen. Wie is namelijk die mysterieuze man die per se wil helpen? Het antwoord komt hard aan — en niet alleen bij Mina.