Je bent niet alleen: zoveel Belgen ontvingen de jongste maand een phishingbericht

Belga / J. Hamers

Het fenomeen van phishing, waarbij oplichters proberen iemands bankcode te ontfutselen om geld van diens bankrekening te halen, is tijdens de coronacrisis uitgegroeid tot een algemeen maatschappelijk probleem. Niemand wordt gespaard, zo blijkt uit nieuwe cijfers van sectorfederatie Febelfin. Tegelijk zijn nog te weinig Belgen zich bewust van deze fraudetechniek.

Ruim één op de drie Belgen (34 procent) zegt de afgelopen maand een phishingbericht te hebben gekregen. Meer dan de helft (56 procent) kreeg dergelijk bericht in het laatste half jaar, zo blijkt uit een rondvraag in samenwerking met het onderzoeksbureau IndiVille. “Je moet dus continu alert zijn”, waarschuwt Febelfin.

Phishing is echter nog onvoldoende bekend. Zo’n 12 procent van de Belgen heeft nog nooit gehoord van “phishing”; bij jongeren (tot 30 jaar) gaat het zelfs om 30 procent.

Zeven procent van Belgen deelde financiële gegevens

Deze onwetendheid maakt dat drie procent van wie ooit een phishingbericht ontving, hierop is ingegaan. Bij jongeren is dat zelfs vijf procent. Zeven procent van de Belgen deelde het voorbije halfjaar financiële gegevens waarover men zich ongemakkelijk voelde. Bij jongeren is dat zelfs 17 procent. Febelfin noemt dat “verontrustend”.

Drie procent is bereid zijn/haar bankcodes door te geven als de bank daarom vraagt; bij jongeren is dat acht procent. En dat is precies wat cybercriminelen doen: het proberen ontfutselen van de code door zich voor te doen als bank.

Delicaat evenwicht

“Hoewel de cijfers aantonen dat cybercriminelen de coronacrisis massaal aangrijpen, is de bezorgdheid bij Belgen over cybercriminaliteit afgenomen”, stelt Febelfin vast. De sectororganisatie merkt op dat de Belgische banken blijven investeren in extra veiligheidsmaatregelen, waardoor meer dan driekwart van alle frauduleuze overschrijvingen worden gedetecteerd en geblokkeerd of gerecupereerd. “Maar het garanderen van vlot en snel betaalverkeer én efficiënte fraudedetectie is een moeilijk en delicaat evenwicht, ook inzake gebruiksgemak voor de klant.”

Wie met een poging tot phishing te maken krijgt, kan dat via mail melden aan zijn bank ([email protected]) en het onlineveiligheidsplatform Safeonweb ([email protected]). In 2020 werden op dat laatste adres 3.225.234 verdachte berichten doorgestuurd, bijna een verdubbeling op een jaar tijd. Het aantal geslaagde phishingtransacties lag vorig jaar op ongeveer 67.000, waarbij oplichters ongeveer 34 miljoen euro buitmaakten, zo raakte eerder al bekend.