Draag je merkkledij met opvallend logo? Dan denken anderen DIT over jou, zegt nieuwe studie

Foto Unsplash

Mensen die T-shirts dragen met opvallende logo’s van luxemerken op worden door anderen gezien als losbandiger. Dat concludeert een nieuwe studie, die gepubliceerd werd in het wetenschappelijk magazine Personality and Social Psychology Bulletin.

Een Amerikaanse psycholoog wou achterhalen of mannen die in het oog springende merkkledij dragen aantrekkelijker worden bevonden door vrouwen. De theorie die als uitgangspunt gebruikt werd luidde dat zo’n ‘vertoon van rijkdom’ prikkelend werkt, omdat het de economische waarde van een man uitstraalt en zijn vermogen om te investeren in de toekomst van zijn kroost.

De resultaten van de studie schetsen echter een ander beeld: het te koop lopen met rijkdom door, bijvoorbeeld, dure merkkledij met grote logo’s te dragen associëren vrouwen eerder met losbandig gedrag van de eigenaar dan dat ze het zien als een bewijs van een geschikte ‘voortplantingspartner’.

Ralph Lauren

De studie werd gevoerd door Daniel Kruger, evolutionair psycholoog aan de Universiteit van Michigan. Voor het onderzoek kregen 376 Amerikaanse studenten een polo van Ralph Lauren te zien, met het logo van het luxemerk geprint op de linkerborst.

Een deel van de testgroep kreeg een groot, opvallend logo te zien op de polo, het andere deel zag het logo in kleiner formaat. Daarna moesten ze de persoonlijkheid van de drager van de T-shirts inschatten. Zo moesten de studenten diverse factoren die betrekking hadden op zijn loyaliteit, flirtgedrag en ‘goed vaderschap’ beoordelen met een schaal van 1 tot 100.

De vragen varieerden van ‘flirt vaak’ en ‘maakt bewust avances bij andermans partner’ tot ‘zorgt goed voor zijn kinderen’ en ‘steekt veel energie in het ondersteunen van het gezin’.

Klein is betrouwbaar

De studenten moesten daarnaast ook aangeven in welke mate de man geïnteresseerd zou zijn in relaties van variabele aard en lengte – van een korte fling tot een langdurig engagement – en hoe aantrekkelijk hij zou overkomen op vrouwen die zulke relaties nastreven.

Dr. Kruger stelde vast dat de man met het grote logo op zijn T-shirt gezien werd als losbandiger en als ‘minder bereid om vader te worden’. Hij zou volgens de proefpersonen dan ook eerder interesse hebben in een korte fling dan in een langetermijnrelatie. Het kleiner merklogo op de T-shirt associeerden de proefpersonen dan weer met betrouwbaarheid.