Een dure auto maakt je minder populair

BMW

Een Mercedes, een villa met zwembad of een handtas van Chanel… veel volwassenen dromen van deze luxeuze extra’s. Toch maken zogenaamde ‘statussymbolen’ je niet populairder, zo vertelt een reeks onderzoeken uit het tijdschrift Social Psychological and Personality Science.

Statussymbolen kopen we voor onszelf, maar ook om indruk te maken op anderen. Toch maak je er niet per se vrienden mee, integendeel.

BMW of Honda?



De onderzoekers bewezen dit paradox met verschillende sociale tests. Deelnemers kregen de keuze om in een Honda of een BMW naar een feestje rijden. De meerderheid koos voor een BMW. Wanneer aan andere proefkonijnen werd gevraagd of ze op een feestje eerder contact zouden leggen met een Honda- of een BMW-chauffeur, dan geven ze de voorkeur aan de Honda-chauffeur. Vergelijkbare tests werden uitgevoerd met merkkledij en een duur horloge, en ook die experimenten leverden hetzelfde resultaat op.

Volgens de onderzoekers is het duidelijk: “In hun pogingen om vrienden te maken, denken mensen ten onrechte dat statussymbolen hen populairder maken, maar in de ogen van hun potentiële vrienden, maken die statussymbolen hen juist minder aantrekkelijk.”

Geld maakt je dus niet gelukkig, en levert je ook geen grote vriendenkring op!

Bron: De Standaard