Eindelijk: IKEA voegt binnenkort ook vegetarische balletjes aan menu toe

Eindelijk: IKEA voegt binnenkort ook vegetarische balletjes aan menu toe
AFP / M. Antonisse

Goed nieuws voor alle veggielovers. Interieurketen IKEA verkoopt vanaf 1 september ook een vegetarische versie van de bekende balletjes in zijn restaurants. Het bedrijf maakt zich ook sterk dat ze dezelfde smaak en textuur zullen hebben.

Eigenlijk is het opmerkelijk dat een meubelketen ook grotendeels bekend staat om een van de gerechten in zijn restaurants, maar toch is dat het geval voor IKEA. De balletjes van het Zweedse bedrijf zijn heel populair, maar tot voor kort waren ze alleen weggelegd voor mensen die vlees aten. Daar komt vanaf 1 september verandering in. De meubelketen komt met een vegetarische versie op de proppen.

Goedkoper dan de gehaktballen

De vleesvrije balletjes zullen bestaan uit erwteneiwit, haver, aardappel, appel en ui en zullen dezelfde smaak en textuur hebben als de gehaktbal, aldus IKEA. Het bedrijf doopte het nieuw gerecht ‘Huvudroll’ en biedt een portie aan voor 4,5 euro. Dat is een euro meer dan de vleesballetjes.

De klassieke gehaktballen staan al sinds 1984 op het menu van de meubelketen en is het ook niet de eerste keer dat IKEA met een variant op de proppen komt. In 2015 werden de groenteballetjes gelanceerd, in 2016 volgden de kippenballetjes en in 2019 was het de beurt aan de zalm-kabeljauwballetjes.

“Zoveel mogelijk vleeseters overhalen”

“Met het plantballetje willen we de iconische Ikea-gehaktbal klaarstomen voor de toekomst”, zegt Roeland Michiels, Country Food Manager Ikea België. “Door heerlijke, plantaardige én betaalbare producten toe te voegen aan ons assortiment, willen we bij IKEA nog meer mensen inspireren en aanmoedigen om duurzamere voedingskeuzes te maken. We hopen om zoveel mogelijk vleeseters te overhalen om het nieuwe plantballetje te proberen, of toch zeker de consumenten die in 2019 nog volop voor de vleesballetjes kozen. Een uitdaging? Misschien, maar hoe dan ook één die we met de volle overtuiging aangaan en die ons weer een stap dichter bij onze ambitie brengt om tegen 2030 klimaatpositief te worden”, aldus Michiels aan Het Nieuwsblad.