Staking De Lijn zorgt in heel Vlaanderen voor hinder: “Reiziger weer het slachtoffer van malaise”

Foto Belga / T. Roge

Na een mislukte verzoeningspoging bij De Lijn Vlaams-Brabant gisteren besliste de socialistische vakbond ACOD om vandaag een staking in het hele land af te kondigen. “De reiziger is andermaal het slachtoffer van de diepe malaise bij De Lijn en van het gebrek aan ambitie en visie”, klinkt het bij TreinTramBus.

Volgens de directie van de openbaarsvervoersmaatschappij is zowat 70 procent van de chauffeurs aan de slag gegaan. De hinder is het grootst op een aantal stadsnetten en aan de kust, ook elders is de dienstverlening verstoord, erkent De Lijn.

In de stad Antwerpen rijdt ongeveer een derde van de bussen en trams. Over de hele provincie is zowat twee derde van de chauffeurs uitgereden. In Limburg is zowat 85 procent van de bussen uitgereden. Het meeste hinder is er op de stadsnetten van Hasselt en Genk. In Oost-Vlaanderen is ongeveer 70 procent van de chauffeurs aan het werk gegaan. De hinder is het grootst op de stadsnetten van Gent, Aalst en Sint-Niklaas.

Reactie TreinTramBus

TreinTramBus wil geen standpunt innemen over wie nu de schuldige van de malaise en de staking in Vlaams-Brabant is. “De reiziger, pendelaar en scholier hebben er geen boodschap aan of nu de directie of de vakbonden met de vinger gewezen moeten worden”, zegt woordvoerder Peter Thoelen.

“Na de talrijke kwaliteitsproblemen waarmee De Lijn de jongste maanden reeds in het nieuws kwam, is de reiziger opnieuw het slachtoffer van de malaise bij De Lijn. Wilde stakingen, zoals die nu in Vlaams-Brabant reeds een week woeden, zijn nefast voor de geloofwaardigheid van tram en bus.”

Nood aan ééngemaakt ticket

Bevoegd Vlaams minister Peeters mag volgens de reizigersorganisatie “niet dulden dat een conflict tussen De Lijn en de werknemers op de kap van de reizigers uitgevochten wordt”. “Wie van het openbaar vervoer afhankelijk is, wordt eens te meer volledig aan zijn lot overgelaten. Toch bestaan er oplossingen om minstens gedeeltelijk uit deze impasse te geraken”, aldus Thoelen. “Om te beginnen moet nu eens eindelijk werk gemaakt worden van een betere doorstroming van het openbaar vervoer.”

TreinTramBus wil ook dringend tariefintegratie. “Niet alleen in een ruimer gebied rond grote steden zoals Brussel, Antwerpen en Gent, maar ook in de andere vervoersregio’s. Op die manier kan iedere burger met één ticket alle openbaar vervoer gebruiken. Niet alleen met de staking van vandaag zou dat veel mensen toelaten om de trein in plaats van de bus te nemen. Maar ook op andere dagen wordt het openbaar vervoer dankzij tariefintegratie veel aantrekkelijker.”