MOVIES. ‘Homecoming’: er is maar één queen en dat is Beyoncé

Beyoncé
AFP / L. Busacca

Zingen, dansen en nu ook regisseren. Beyoncé bewijst dat ze van alle markten thuis is met haar eigen muzikale documentaire op Netflix. ‘Homecoming’ biedt je een unieke blik achter de schermen van haar legendarische Coachella-optreden uit 2018. Je leert Beyoncé kennen als een perfectionistische, maar ook kwetsbare vrouw.

‘Homecoming’ valt, zoals we dat van Queen B gewoon zijn, meteen met de deur in huis. Samen met 200 dansers, zangers, een fanfare en zelfs een majorette bestormt ze het festivalpodium van Coachella met haar wereldhit ‘Crazy in Love’. Dat podium is voor de gelegenheid omgebouwd tot een tribune om de sfeer van een sportwedstrijd op te roepen. Beyoncé was de eerste vrouwelijke zwarte headliner van het festival en daar is ze bijzonder trots op. Of zoals zij het in de documentaire verwoordt: «Toen ik besliste om op te treden op Coachella, wou ik niet zomaar een bloemenkrans dragen, maar onze cultuur meebrengen.» Daarvoor brengt ze een leger van jonge Afro-Amerikaanse dansers en muzikanten op de been, zoals het een rolmodel betaamt.

Sorry Nicki



Naast de zwarte gemeenschap, steekt Queen B ook vrouwen een hart onder de riem. Ze is bijzonder openhartig over de moeilijke zwangerschap van haar tweeling en hoe ze haar nieuwe lichaam maar moelijk kon aanvaarden. Ook Beyoncé munt niet vanzelf uit in alles wat ze doet. Ze toont zich als een harde werker met best veel onzekerheden. Verder is ‘Homecoming’ ook gewoon een eerbetoon aan haar 22-jarige carrière, met intermezzo’s van echtgenoot Jay-Z, zus Solange en een reünie van Destiny’s Child. Sorry Nicki, er is maar één Queen en dat is Beyoncé.

(jv)