Mobiel bankieren zit in de lift

Foto Belga / V. Lefour

Mobiel bankieren blijft maar groeien in België. Vorig jaar is het aantal abonnementen opnieuw met meer dan een miljoen gestegen tot 7 miljoen, zo blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febelfin. De gemiddelde klant checkt zijn bankapp 22 keer per maand.

Geld overschrijven doen we steeds vaker met de smartphone. Liefst 40 procent van de overschrijvingen gaat via mobiel bankieren, tegen 53 procent via de computer en 7 procent via een automaat van de bank. Vijf jaar geleden was de smartphone nog maar goed voor 3 procent van de overschrijvingen.

De digitalisering gaat echter niet op alle vlakken zo snel. Zo heeft de Belg nog graag cash in handen, zo blijkt uit de studie van Febelfin. Het aantal geldafhalingen en het afgehaalde bedrag zitten wel in een dalende lijn, maar toch haalde de Belg vorig jaar nog gemiddeld 23 keer geld af. Het gemiddelde bedrag was 145,7 euro.

Blijven geldafhalingen gratis in de toekomst? 

Dat de beschikbaarheid van geldafhalingen gevoelig ligt bij de consument, bleek enkele weken geleden toen bpost bank zijn beslissing introk om afhalingen voor bepaalde klanten betalend te maken. Het is maar de vraag of die gratis dienstverlening in de toekomst nog houdbaar zal blijven.

“Dat zal afhangen van het businessmodel van de banken”, zegt Febelfin-topman Karel Van Eetvelt. “Op de hele cashdienstverlening verliezen banken fenomenaal veel geld. Het kost veel meer dan aangerekend wordt in de basisabonnementen.”

In het verleden haalden banken hun inkomsten uit de rentemarges, maar dat is met de huidige bodemrentes onmogelijk geworden. “Er zijn nog altijd onderdelen die vrij winstgevend zijn, maar hoe transparanter en vergelijkbaarder de prijzen worden, hoe meer die prijzen gaan zakken”, zegt Van Eetvelt. “Uiteindelijk zullen we in de richting evolueren dat de kostprijs aangerekend wordt.