Is reclame voor detox-thee binnenkort verboden?

Is reclame voor detox-thee binnenkort verboden?
Foto Pexels

Je hebt ze op Instagram vast weleens zien voorbijkomen: reclamespotjes voor afslank- of detox-thee. Heel wat beroemdheden zoals Kim Kardashian maakten al promotie voor de beruchte drankjes. Wetenschappers wijzen op het gevaar ervan en willen dan ook dat sociale media de reclame verbieden.

#TeaTox

Met name Stephen Powis van de Britse gezondheidsorganisatie NHS kant zich tegen de openlijke promotie van afslankartikelen op sociale media. Hoewel influencers tegenwoordig moeten aangeven of een samenwerking al dan niet gesponsord is, hoeven ze geen rekening te houden met de gezondheidsimplicaties van een product. En daar knelt volgens Powis het schoentje. De hashtag ‘TeaTox’ alleen al telt meer dan 800.000 posts op Instagram, wat de populariteit van het goedje aantoont.

View this post on Instagram

#ad You guys all know I looove @flattummyco shakes. I've just restarted them (it's Day 2 today) and I’m already feeling so good. We had a huuuuge Christmas this year and between that, New Years and everything inbetween… I felt like it was impossible to fit in my regular work outs and eat healthy. But this program is giving me a kick in the right direction that I need. These meal replacement shakes are so good and they're helping me get my tummy back to flat. I’m already feeling amazing and I’m so excited for the next few weeks. Because they’re all about getting women back on track… they’ve got a 20% off sale going on right now, so if you want to start 2019 off right… trust me, you’re going to want to check them out. PS. I’m doing the chocolate program🍫

A post shared by Kim Kardashian West (@kimkardashian) on



Overgeven, diarree en angstaanvallen

Ook de Amerikaanse sterrendiëtiste Alisa Vitti geeft toe dat de toestand problematisch is. Veel van de detox-theeën bevatten immers sennapeul of guarana. Senna is een bestanddeel dat helpt tegen het vasthouden van vocht, maar bij overmatig gebruik kunnen er heel wat neveneffecten optreden. Denk aan misselijkheid, buikkrampen en diarree. Ook guarana heeft zo z’n duistere kantjes. Overgeven, hoofdpijn en angstaanvallen zijn slechts enkele van de mogelijke gevolgen. Die bijwerkingen worden in de gesponsorde posts helaas nooit aangekaart, wat ernstige gezondheidsrisico’s inhoudt.

Verboden terrein

Powis vraagt influencers om op een meer verantwoorde wijze om te gaan met de producten. Aan sociale mediakanalen aan Instagram raadt hij zelfs aan om de reclame helemaal te verbieden. Een dergelijk dieet – want dat is het in wezen – moet altijd onder toezicht van een dokter of diëtist(e) gebeuren. Bovendien hebben de promotiebeelden een negatieve invloed op het lichaamsbeeld van veel vrouwen. Net zoals andere sociale mediapraktijken wekken ze de indruk dat mager zijn noodzakelijk is om een gelukkig en gezond leven te leiden. Beroemdheden als Jameela Jamil kaartten het probleem eerder al aan en worden nu dus gesteund door de wetenschap.