H&M lanceert nieuw discount-merk

H&M
AFP / J. Henriksson

De Zweedse kledingreus H&M start het jaar met een nieuw discountmerk: Afound. Naast een fysieke winkel in Stockholm komt er ook een online webshop.

H&M omschrijft Afound als een marktplaats en een heus “stijl- en koopjesparadijs”. Er zal vooral afgeprijsde kledij worden verkocht, zowel van de eigen H&M-merken als van andere populaire merken.



De eerste winkel van Afound opent dit jaar nog de deuren in Stockholm. Of er ook winkels buiten Zweden zijn gepland, is nog niet bekendgemaakt. Wel komt er ook een online platform, benadrukt de bekende kledingverkoper.

Tegenvallende cijfers

De groep is overigens van plan om 170 winkels te sluiten, het grootste aantal sluitingen in minstens tien jaar. De retailer wil meer investeren in online-verkoop en nieuwe winkels in regio’s waar er nog groei mogelijk is.

H&M worstelt net als andere ketens met de concurrentie van online-shops. Zo behaalde de kledingreus in heel 2017 een omzet van ongeveer 22,7 miljard euro. Dat is een groei van 3%, maar desondanks is de modeketen toch teleurgesteld in de cijfers.