The Weeknd zet samenwerking met H&M stop na racistische foto

The Weeknd
AFP / M. Bureau

The Weeknd zal nooit meer samenwerken met H&M. Dat maakte hij zelf bekend op Twitter. De aanleiding: de rapper is aangedaan door een campagne van het Zweedse modemerk.

In de campagne is een zwarte jongen te zien, die een groene trui draagt met het opschrift “Coolest Monkey in the Jungle”. “Vanochtend werd ik wakker en zag ik deze foto. Ik ben gechoqueerd en voel me beschaamd. Na deze belediging ga ik niet meer samenwerken met H&M”, schrijft de Canadees.



Black is beautiful

Abel Tesfaye, zoals de artiest echt heet, is niet de enige die furieus is over de pijnlijke flater van H&M. Ook Romelu Lukaku was niet te spreken over het kledingstuk. Hij maakte er zijn eigen variant van en postte het resultaat op Instagram. Het beeld is quasi volledig hetzelfde, alleen het opschrift is veranderd naar “Black is beautiful”. 

A post shared by Romelu Lukaku (@rlukaku9) on

Ondertussen is de bewuste trui niet meer te koop en heeft de kledingketen zich verontschuldigd. “We begrijpen dat veel mensen aanstoot nemen aan de foto”, klinkt het. “We willen ons oprecht excuseren. Het kledingstuk is van al onze online kanalen verwijderd.”