Bedrijfswagen inruilen voor cash kan vanaf volgend jaar

Foto Belga / N. Maeterlinck

Vanaf volgend jaar kan een werknemer zijn bedrijfswagen inruilen voor een som geld. Dat is een onderdeel van het nieuwe mobiliteitsbudget waarover het kernkabinet van de regering-Michel een akkoord heeft bereikt. De vergoeding valt onder dezelfde fiscale regels als een bedrijfswagen en wordt dus niet belast zoals het gewone loon.

De federale regering heeft al langer plannen om een nieuw mobiliteitsbudget in te voeren. Dat instrument moet helpen in de strijd tegen de aanzwellende files en moet werknemers en werkgevers ook meer keuzevrijheid geven in hun mobiliteitskeuze.



Nu ligt er een akkoord op tafel. Concreet zal al wie vandaag een bedrijfswagen heeft die kunnen omruilen voor een cash bedrag dat op dezelfde manier belast is wordt als de auto. Het bedrag wordt bepaald op basis van de waarde van je laatste auto. Voor wie een tankkaart gebruikt is een verhoging van 20 procent voorzien.

Enkele voorwaarden

Werkgevers zijn niet verplicht het mobiliteitsbudget in te voeren of toe te kennen. Ook de werknemer is niet verplicht een mobiliteitsbudget aan te vragen. Het ‘car for cash’-principe kan enkel als beide partijen akkoord gaan.

Federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) – Foto Belga / D. Waem

Om misbruiken tegen te gaan, zijn in de regeling enkele voorwaarden ingebouwd. Zo moeten werkgevers al minstens drie jaar bedrijfswagens aan hun personeel geven. “Snel bedrijfswagens gaan huren voor één maand, zal niet helpen”, klinkt het. Werknemers van hun kant moeten de voorbije drie jaar minstens een jaar ononderbroken een bedrijfswagen hebben gehad én minstens drie maanden ononderbroken voor de aanvraag.

Meer keuzevrijheid

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA): “Met de invoering van het mobiliteitsbudget geven we werknemers en werkgevers nu ook meer keuze tussen de verschillende vormen van vervoer. Het mobiliteitsbudget is een eerste belangrijke stimulans naar meer keuzevrijheid en naar een fiscaliteit die meer rekening houdt met de gevolgen voor de mobiliteit en het milieu.”

bron: Belga