Poll: Discussie over ouderen in het verkeer laait op in Nederland

Bij onze noorderburen wordt er druk gediscussieerd over nieuwe maatregelen voor hoogbejaarden achter het stuur. Vrijdag veroorzaakte een 87-jarige spookrijder een dodelijk ongeval met een andere personenwagen, waarbij beide bestuurders het leven lieten.
door
Jolien
Leestijd 2 min.

Nog om onduidelijke redenen reed een bejaarde man op de verkeerde helft van de A79 van Maastricht naar Heerlen en botste op een andere wagen, waarin een 39-jarige vrouw zat met haar drie kinderen. De dochter van 9 jaar liep verwondingen op. De twee zoons van zeven en drie jaar zijn in kritieke toestand.

In Nederland moeten automobilisten vanaf 75 jaar zich laten keuren door een arts. Bij goedkeuring wordt het rijbewijs met vijf jaar verlengd, maar wanneer iemand met een chronische ziekte kampt die steeds erger wordt, zoals diabetes of alzheimer, wordt het rijbewijs voor een kortere periode dan vijf jaar verlengd.

Verkeersexperts pleiten er nu voor om extra maatregelen te ondernemen voor rijdende ouderen. Vorig jaar is het aantal ouderen in Nederland dat overleed in het verkeer met 9% toegenomen, aldus de Telegraaf.

BIVV is geen voorstander van verplichte medische controle

Ook België kent het probleem van senioren die spookrijden. Toch zit het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) niet te wachten op verregaande maatregelen rond automobilisten op leeftijd. «We mogen niet veralgemenen», benadrukt Karin Genoe in gesprek met Metro. «Bij ongevallen door spookrijden zijn evengoed jongeren betrokken. Bovendien ligt het alcoholgebruik bij hen hoger.»

In België is er geen medische keuring voorzien voor ouderen achter het stuur. Ook daarvoor is het BIVV geen vragende partij. De kosten zouden volgens Genoe niet opwegen tegen de baten. «Slechts een beperkt aantal senioren zou medisch ongeschikt zijn, en rijvaardigheid hangt trouwens vooral af van het aantal kilometers dat iemand aflegt. Twee zaken waar jongeren in dezelfde mate vatbaar voor zijn.»

Het BIVV verkiest daarom dat gevallen individueel worden bekeken. «Als de familie, de huisarts of de verzekeraar van een automobilist merken dat diens gezondheid achteruit gaat, kunnen ze een beroep doen op ons rijgeschiktheidscentrum. En wat het levenslang leren-principe betreft, worden bijvoorbeeld stages op de piste georganiseerd.» (ma)

[polldaddy poll="9403986"]

Foto Pexels