Vijf pareltjes van oldtimers voor minder dan 15.000 euro

door
Kevin
Leestijd 3 min.

Koester je nostalgische gevoelens naar lang vervlogen tijden? Vind je moderne wagens helemaal niets? Verkies je eerder de grandeur van weleer? Dan lijkt het erop dat een oldtimer exact is wat je nodig hebt. Dat je daarvoor niet eens je spaarvarken aan diggelen moet slaan, bewijzen we met vijf oldtimers die je voor een prikje op de tweedehandsmarkt op de kop kan tikken.

Voordat de Golf de fakkel overnam als bekendste Volkswagenmodel was er de Kever. Er zijn maar weinig auto's die zo iconisch zijn als de Duitse Kever. Met meer dan 21 miljoen geproduceerde wagentjes mag dat ook niet verwonderen. Verrassend genoeg rolde de laaste Kever pas in 2003 van de productieband. Fabricatie in Duitsland lag al sinds 1978 stil, maar in Mexico kreeg de auto 25 jaar lang npg een tweede leven. Het tijdloze design en relatief ruime beschikbaarheid maken van de Kever een echte klassieker onder de oldtimers.

De Kever is niet het enige voorbeeld van de Duitse Gründlichkeit, ook de aandoenlijke Trabant kan er wat van. De Trabant bevond zich echter  aan de andere kant van het IJzeren Gordijn en met de unificatie van Duitsland delfde dit DDR-symbool het onderspit. Het schattige wagentje wordt hier misschien smalend onthaald maar er zijn genoeg mensen die deze tweetakt wel kunnen appreciëren. Getuige daarvan de lieflijke Duitse bijnaam Trabi. De reputatie van de Trabant is niet al te best, maar die is niet terecht. Mits goed onderhoud is een Trabant een unieke oldtimer die menig autoliefhebber toch kan vertederen.

Deze stevige Duitse bolide is een voorloper van de huidige BMW 6-serie en herbergt dus heel wat paardenkracht onder de motorkap. De oude krachtpatser ziet er erg indrukwekkend uit met zijn lange, stoere voorkant. Een goed onderhouden 635 biedt modern rijplezier en comfort aan, ondanks de laatste editie in 1989 van de band rolde. Die stevige motor komt natuurlijk ook met het bijhorende flinke geluid. Een bijkomend voordeel is dat nieuwe onderdelen nog steeds verkrijgbaar zijn, al hangt daar natuurlijk wel een prijskaartje aan.

De typische Amerikaanse muscle car laat nog steeds zijn spieren rollen, maar het zijn de klassieke modellen van de Mustang die in het oog springen. Vooral de eerste en tweede generatie doorstaan nog steeds de tand des tijds. Doorheen zijn rijke geschiedenis heeft dit prairiepaard bovendien een indrukwekkende filmografie opgebouwd. In Bullitt maakte de Mustang zich onsterfelijk en nadien maakte hij nog prominente opwachtingen in Gone in 60 Seconds en zelfs in de Bondfilms Goldfinger en Diamonds Are Forever. De Mustang is zo typisch Amerikaans dat hij zelfs deel uitmaakte van een rekruteringsadvertentie voor de marine: “The Beach Boys. Appeltaart. De '67 Mustang. Drie dingen die de moeite waard zijn om voor te vechten...”

Waar Duitsland de Kever heeft, komt Frankrijk met de befaamde 2CV. De geit van Citroën doet onherroepelijk denken aan het Franse platteland, waarvoor het wagentje ook ontworpen werd. In 1936 kwam Pierre Boulanger met het idee om de wagen in het agrarische Frankrijk aan de man te brengen: de Toute Petite Vehicle (TPV). De TPV moest vier boeren en vijftig kilogram aardappelen tegen zestig kilometer per uur comfortabel kunnnen vervoeren. De TPV was klaar in 1939, maar door de Tweede Wereldoorlog verscheen de 2CV pas in 1948 op de markt. Van de vijf miljoenen 2CV's zijn er nog heel wat bewaard en nieuwe onderdelen kennen bovendien redelijke prijzen.

Klaar voor een oldtimerproject? Neem zeker een kijkje op 2dehands.be, waar heel wat oldtimers aangeboden worden aan voordelige prijzen.