Vrouw met jongere lover nog steeds zeldzaam in cinema

door
Charlotte
Leestijd 2 min.

 

Naar aanleiding van haar nieuwste film The Dressmaker, heeft de 40-jarige Kate Winslet zich in interviews verbaasd over de aandacht die gevestigd wordt op de leeftijd van haar 15 jaar jongere tegenspeler Liam Hemsworth. Nu de actrice na The Reader (2008) opnieuw een romance met een jonge lover aanknoopt op het scherm, is ze – gewild of niet – een soort postervrouw voor een nog steeds zeldzaam fenomeen in cinema.

Filmkoppels met een groot leeftijdsverschil zijn er in overvloed, maar bijna altijd wordt een jonge deerne gekust door een oudere man. Denk maar aan Robert Redford (62) en Kristin Scott Thomas (38) in The Horse Whisperer, Jack Nicholson (62) en Helen Hunt (34) in As Good as it Gets of Bill Murray (53) en Scarlett Johansson (19) in Lost in Translation. In die laatste prent blijft de romance evenwel beperkt tot platonisch en dubbelzinnig geflirt. Dat ligt misschien aan een verhoogde bewustwording van de leeftijdsmarge of aan het feit dat de film geregisseerd werd door een vrouw, zijnde Sofia Coppola.

Door de band genomen speelt de geboortedatum van een oudere man weinig of geen rol in het verhaal, terwijl de hogere leeftijd van een vrouwelijk personage vaak centraal staat in de narratieve ontwikkeling. Neem nu The Graduate, waarin de bevallige Anne Bancroft de 20 jaar jongere Dustin Hoffman alle hoeken van de kamer laat zien. De film dramatiseert de fantasie van een schooljongen om ingewijd te worden door een rijpere verleidster, eerder dan in te zoomen op de vrouw zelf. Het karakter van de ervaren minnares wordt geheel geridiculiseerd in lichtzinnige komedies als Cougars Inc, Cougar Club en Milf. In de serieuzere drama's Bedroom en Unfaithful riskeert de oudere, vrouwelijke geliefde dan weer sociale verwerping.  

Volgens professor Linda Ruth Williams van Southampton University is The Mother, waarin Anne Reid de grootmoeder zou kunnen zijn van haar amant, een uniek voorbeeld van een film die de passie van rijpere vrouw voor een jongeman portretteert als een hartstocht en niet als een perversiteit. Met films als Le Weekend en The Second Best Exotic Marigold Hotel (met een 80-jarige Judi Dench!) hoopt Williams dat een verschuiving aan de gang is. Bovendien voorspelt ze dat het aantal films met een seksuele dramatisering van oudere vrouwen zal stijgen in de toekomst.

Foto Allstar / Universal Pictures