Testosteronzender 2BE wordt vanaf september belevingszender Q2

door
Belga
Leestijd 2 min.

2BE wordt eind augustus begraven door mediabedrijf Medialaan. In september 2016 breekt namelijk het tijdperk van Q2 aan met een vuurrode Q en een zwart cijfer 2. "Ik speelde al veel langer met dat idee", aldus Erwin Deckers, CCO Medialaan, "maar de laatste twee jaar hebben we er echt werk van gemaakt." De idee achter de make-over van de tweede grootste zender van Medialaan is dat Q2, als televisiepoot van Qmusic, een even sterk merk wordt als Q, want zelfs de baseline van Q, met name "You make us Q", zal zowel voor televisie als voor radio gelden. "2BE was een redelijk stabiel verhaal, met een marktaandeel van tien procent is het ook de op drie na grootste zender van Vlaanderen", zegt programmadirecteur Ricus Jansegers. "Maar er waren merkbeloftes die we niet hard maakten, zoals 'Excitement met een hoek af', of 'Comedy met een hoek af'... en dat moet met Q2 veranderen. In plaats van een zender met een hoog testosterongehalte met veel naakte lijven en actieseries waarin er op los geschoten wordt, zal Q2 een zender voor jongvolwassenen, vooral jonge koppels, worden. Daarom moet er meer beleving, meer avontuur en ook meer muziek toegevoegd worden aan dat programma-aanbod. Daarmee mikken we op de "social" generatie.

Duidelijk is dat de inhoud internationaal blijft, maar Deckers en Jansegers willen nog niet te veel in hun kaarten laten kijken. Gevraagd naar namen van series en formats die er een plaats zullen krijgen, luidt het dat dit op een nieuwe persconferentie eind augustus zal duidelijk gemaakt worden. Als ook duidelijk is voor welke programma's Q2 de rechten zal hebben."

Blijkbaar is tien jaar de normale looptijd van een zenderinvulling op het tweede net van VTM. Destijds liep Kanaal 2 (ook al met 2 in de naam) tien jaar onder die vlag. 2BE heeft het ook een klein decennium lang volgehouden. Van Deckers en Jansegers mag 2BE in vrede rusten vanaf het najaar.

bron: Belga