Nieuwe sensibiliseringscampagne over gevaren van asbest gelanceerd

door
Belga
Leestijd 2 min.

De bouwsector en federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block hebben vandaag de nationale sensibiliseringscampagne "Wees Alert voor Asbest" gelanceerd. De campagne wil particulieren en de bouwsector waarschuwen voor de risico's van blootstelling aan asbest. Voorts willen de initiatiefnemers aantonen dat risico's kunnen worden vermeden als er op een correcte manier met asbesthoudende materialen wordt omgesprongen. De campagne is een initiatief van het sectoraal fonds Constructiv en het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's Fedris. "Blootstelling aan asbest houdt gezondheidsrisico's in. Dat moet iedereen beseffen", zegt Fabrice Meeuw, directeur-generaal van Constructiv Building on People. "Met veilige werkmethodes, beschermingsmiddelen en kennis van zaken kan je je perfect beschermen. Je gezondheid is immers onbetaalbaar. Als je twijfelt, doe dan een beroep op professionele hulp."

Volgens de initiatiefnemers zijn er vandaag nog steeds belangrijke risico's verbonden aan de blootstelling aan asbest. "We zijn er ons niet altijd bewust van, maar asbest is nog aanwezig rondom ons. Daarom moeten we de krachten bundelen met de spelers op het terrein om de preventie te verbeteren door werknemers en burgers te sensibiliseren, want er bestaan oplossingen", aldus Meeuw.

Veel oude huizen worden gerenoveerd en tegelijk loopt de levensduur van de meeste asbesthoudende materialen op zijn einde, waarbij de oorspronkelijk stevig vastzittende vezels kunnen loskomen. "Hierdoor neemt het risico's op blootstelling toe, zowel bij particulieren als bij de professionals actief in de bouwsector", benadrukt Pierre Pots, administrateur-generaal van Fedris.

De initiatiefnemers sporen niet alleen werkgevers, werknemers en zelfstandigen in de bouwsector, maar ook particulieren aan om zich goed te informeren wanneer ze aan de slag gaan en misschien het risico lopen om op asbesthoudende materialen te stoten.

bron: Belga