Europese Commissie pakt wantoestanden in transportsector aan

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Europese Commissie wil iets doen aan de wantoestanden in de transportsector. Vrachtwagenchauffeurs die minstens 3 dagen per maand in het buitenland actief zijn, zullen vanaf de eerste dag volgens de plaatselijke loonvoorwaarden vergoed moeten worden. Het is ook de bedoeling dat de chauffeurs hun wettelijk voorgeschreven rust in betere omstandigheden kunnen opnemen. De problemen in de transportsector zijn bekend. Veel firma's schakelen buitenlandse chauffeurs in voor binnenlandse ritten en deinzen er niet voor terug daarbij een loopje te nemen met de arbeids- en sociale wetgeving. Lage lonen, jobs die verloren gaan en miserabele werkomstandigheden zijn er het resultaat van. De Europese Commissie wil daar nu paal en perk aan stellen.

Het is commissaris voor Werk en Sociale Zaken Marianne Thyssen die woensdag de nieuwe detacheringsregels, op maat van de transportsector, heeft voorgesteld. Detachering is de tijdelijke tewerkstelling in het buitenland. Thyssen wil dat chauffeurs die minstens 3 dagen per maand in een ander land aan de slag zijn, vanaf de eerste dag vergoed worden volgens de loonvoorwaarden die daar gelden.

Thyssen pakt ook de regels rond cabotage aan, het principe waarbij chauffeurs die er een levering in het buitenland op hebben zitten ter plaatse binnenlandse leveringen mogen uitvoeren. Ze hoopt de regels beter afdwingbaar te maken.

Wat de rij- en rusttijden betreft, wil Thyssen dat de chauffeurs hun rust in betere omstandigheden kunnen opnemen. Werkgevers moeten voor de nodige accommodatie zorgen zodat hun werknemers niet langer gedwongen worden gedurende weken of maanden in hun cabine leven. Transportfirma's krijgen wel meer flexibiliteit om hun werk "efficiënt" te organiseren.

Tegelijk worden de sociale partners geconsulteerd. Thyssen wil van hen weten hoe chauffeurs niet langer dan de toegestane 48 uur per week hoeven te werken in een sector waar de vraag ontzettend kan variëren.

bron: Belga