Daarom ruikt een geur lekker of vies

Terwijl sommige mensen verzot zijn op de geur van regen, afgereden gras, verse appeltaart of benzine, trekken anderen er de neus voor op. Dit verschil is volgens geurpsycholoog Claudia De Vos te wijten aan onze genen, cultuur, herinneringen en woordenschat.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

Het waarnemen van geuren wordt beïnvloed door verschillende factoren, legt geurexpert Claudia De Vos uit aan de Nederlandse Metro. Een eerste belangrijk element zijn je genen. Zo kan een klein verschil in volgorde van DNA ervoor zorgen dat jij fan bent van een bepaald parfum, terwijl je partner ervan moet kokhalzen.

Daarnaast kunnen gebeurtenissen ook hun stempel drukken op een geur. "In je hersenen heb je twee delen zitten. Eén deel hiervan is een plek waar je zaken zoals talenkennis opslaat. In het andere deel bewaar je herinneringen." Dat tweede deel linkt een geur aan memorabele ervaringen. "De meeste mensen zullen citrus bijvoorbeeld associëren met positieve dingen, zoals de zomer, gezondheid of een kraaknet huis."

Culturele aspecten spelen eveneens een belangrijke rol. "Iemand uit Japan heeft bijvoorbeeld een heel andere associatie met kaas dan wij", vertelt De Vos aan de Nederlandse krant. Zelfs de reikwijdte van je vocabulaire heeft een impact op je reukzintuig. "Probeer maar eens uit te leggen waar een bepaald object naar ruikt. Je zal merken dat je woordenschat om een geur te beschrijven heel beperkt is. Als je bijvoorbeeld aan tropische basilicum snuffelt , denk je in eerste instantie dat je een anijsstokje onder de neus hebt. Wanneer je de twee naast elkaar houdt, merk je dat er wel degelijk een verschil is."

Moodswings

Volgens De Vos prikkelen geuren je zintuigen op zo'n manier, dat ze je stemming kunnen veranderen. Amber, jasmijn of vanille hebben een ontspannende en rustgevende werking op je lichaam, terwijl mandarijn, munt of eucalyptus je net wakker en alert maakt. De geur van een citroen zorgt er dan weer voor dat mensen zich eerlijker en vrijgeviger gaan gedragen.

Foto Pixabay