Daar komt Generatie Z

Nu de kinderen van Generatie Y stilaan zelf met hun neus in de pampers zitten, staan de eerste telgen van Generatie Z te trappelen om de arbeidsmarkt te bestormen. Maar wie zijn deze Post-Millennials, die geboren zijn na 1995? In welk opzicht verschillen ze van hun voorgangers?
door
Maarten
Leestijd 2 min.

1. Ze zijn cynisch

Jongeren die opgroeiden in de jaren 80 en 90 werd nog wijsgemaakt dat de bomen tot in de hemel reiken. De nieuwe generatie is een stuk cynischer en laat zich geen blaasjes meer wijsmaken. De moeilijke economische context en de voortdurende terroristische dreiging hebben ervoor gezorgd dat ze eerder neigen naar realisme dan naar idealisme.

2. Ze zijn ondernemend

De telgen van Generatie Z zijn niet gewend aan autoriteit, wat meteen verklaart waarom ze graag hun eigen baas willen zijn. Ze beseffen dat het leven een strijd is en dat je hard moet werken om ergens te geraken. Velen onder hen dromen van een eigen zaak, al dan niet geïnspireerd door het succes van een heleboel start-ups. Als ze dan toch voor een baas moeten werken, dan liefst in een losse, niet-hiërarchische omgeving.

3. Ze zijn verslingerd aan technologie

Terwijl de meeste Millenials zich nog een tijdperk herinneren zonder gsm en internet, is de nieuwe generatie geboren met een smartphone in de hand en een USB-kabel als navelstreng. De huidige tieners plaatsen communicatietechnologie op dezelfde hoogte als zuurstof en water: een fundamentele levensbehoefte.

4. Ze kunnen goed multitasken

Dat geldt ook voor Generatie Y, maar de Post-Millenials schakelen nog een versnelling hoger. Vijf schermen tegelijk volgen is geen uitdaging meer, al heeft dat ook gevolgen voor hun aandachtsspanne, die ultrakort is. Ze zijn ook gevoeliger voor hun privacy en verkiezen daarom flitsende sociale media als Snapchat boven het oubollige Facebook.

5. Ze zijn rijker dan ooit

Nog meer dan voorgaande generaties beschikken de huidige jongeren over een flink budget, dat ze zelfstandig mogen beheren. Het maakt hen een geliefd doelwit voor reclame, al zijn de Post-Millenials niet de gemakkelijkste consumenten. Ze beseffen dat ze als klanten macht hebben en aarzelen niet om bedrijven of merken die niet voldoen in te ruilen.