'Cronut'-bedenker brengt 'croissantsneakers' op de markt

Bakker Dominique Ansel combineert de beste elementen van twee werelden en heeft 'croissantsneakers' op de markt gebracht. Hij werkte hiervoor samen met het merk Koio en liet zich volledig inspireren door de boterige ontbijtkoek.
door
maren.vanhouche
Leestijd 2 min.

Fans van de croissant moeten zich niet langer reppen naar de bakker, maar naar de schoenwinkel. Dominique Ansel vond enkele jaren geleden in zijn bakkerij in New York de 'cronut' uit. Dat is een gebakje waarin de Fransman een croissant en een donut samensmelt tot een lekker goedje. Nu komt hij met iets nieuws voor de dag: 'croissantsneakers'. Voor het ontwerp van de schoenen baseerde Ansel zich volledig op het Franse halvemaantje. Hij sloeg hiervoor de handen in elkaar met het sneakermerk Koio dat nu een limited edition van de sneaker verkoopt op hun website.

Leer als boter

Ansel merkte op dat er heel wat gelijkenissen zijn tussen het bak- en ontwerpproces. "In beide gevallen start je telkens met dezelfde ingrediënten of materialen, maar probeer je toch iets nieuws te creëren. Het 'recept' voor de sneakers bestaat uit Vitello-kalfsleer, witte suède, glimmend leer en gekristalliseerde details. Die materialen staan respectievelijk symbool voor het ei, de bloem, de boter en de suiker. De ingrediënten die je nodig hebt om een croissant te maken. De veters hebben een botergele kleur en zijn op het einde versierd met een koperen croissantje. Wie een paar op de kop wil tikken, moet wel 311 euro op tafel leggen. Voor die prijs krijg je als kers op de taart een zakje met een exclusieve pannenkoekenmix die Ansel voor de gelegenheid samenstelde.