Alibaba opent fysieke vestiging in België

Alibaba opent fysieke vestiging in België

Zo'n honderd Belgen zullen naar China afzakken voor een opleiding om het contactpunt draaiende te houden. De Alibaba-ambassade maakt deel uit van het wereldwijde netwerk dat de e-commercegigant wil uitrollen. Het bedrijf rekent daarvoor op de steun van lokale overheden en handelspromotiediensten. Dat schrijft De Tijd.

Het doel is om een onlineplatform op poten te zetten dat de westerse exporteurs toelaat om kwaliteitsproducten via Alibaba tot bij de Chinese consument te krijgen. Het doelpubliek is de Chinese middenklasse, zo'n 200 miljoen mensen, die volgens Jack Ma sterk is aangedikt en interesse toont in Europese kwaliteitsproducten.

Verschillende landen, waaronder België, zullen een eigen stek krijgen op het online platform. Daar kunnen Chinese consumenten terecht voor de belangrijkste culinaire specialiteiten en luxeproducten van een bepaald land. Daarnaast kunnen de Chinezen ook toeristische informatie en diensten krijgen.

Jack Ma (foto) ging vorig jaar al op verkenning in Europa en beloofde Brussel en Parijs toen al een ‘Alibaba embassy'. De Brusselse vestiging zou al in mei kunnen openen. De honderd Belgen die gerekruteerd zullen worden, zullen een jaar lang naar China overvliegen om de finesses van de Chinese markt en de smaak van de lokale consumenten op het vlak van luxeproducten en lekkernijen te leren kennen. Daarnaast is Ma ook van plan om de mobiele betaaldienst Alipay te activeren in Brussel, zodat Chinese toeristen in ons land cashloos kunnen reizen.

Als Alibaba van België een belangrijke Europese draaischijf maakt, stimuleert dat niet alleen de exporteurs van luxegoederen, maar ook de logistieke sector.