MOVIES. Teodora Ana Mihai over ‘La Civil’ en de donkere kant van Mexico

Een uitnodiging krijgen om je tweede langspeelfilm meteen voor te stellen op het festival van Cannes, het is niet iedereen gegund. Teodora Ana Mihai (40), geboren in Roemenië maar sinds haar achtste in België, kreeg het voor elkaar met ‘La Civil’, het intieme verhaal van een Mexicaanse moeder die na de ontvoering van haar dochter de strijd aangaat met de kartels. Maar eigenlijk was het begonnen met een documentaire over tieners.

door
Ruben Nollet
Leestijd 2 min.

Teodora Ana Mihai: «De adolescentie is een prachtige en intense periode in het leven, met veel conflict. Ik vroeg me af hoe dat was voor jongeren in Mexico, waar al meer dan 15 jaar een oorlog aan de gang is met de drugkartels en geweld deel uitmaakt van het dagelijkse leven. Zowat elke tiener die ik ontmoette, had wel een verhaal over geweld. En het trieste is dat die jongeren vaak zelf in de kartels willen gaan, voor de bling bling en het gemakkelijke geld. Dat ze gebruikt worden als kanonnenvlees, nemen ze erbij.»

Hoe ben je dan bij een verhaal over een moeder beland?

«Tijdens mijn research hoorde ik regelmatig de naam Miriam Rodríguez vallen. Haar dochter was ontvoerd en ze heeft haar nooit teruggezien, ook al betaalde ze verschillende keren losgeld. Toen ik haar in 2015 ontmoette, was dat zo frappant dat ik wist dat ik haar verhaal moest gebruiken en iets moest vertellen over een moeder die haar kind zoekt. Aanvankelijk dacht ik aan een documentaire maar omdat het te gevaarlijk was om met haar rond te rijden, is het uiteindelijk fictie geworden. ‘La Civil’ is niet het levensverhaal van Miriam Rodríguez. We hebben er ook nog veel andere inspiratiebronnen in verwerkt.»

‘La Civil’ heeft wel soms de allure van een documentaire. Waar trek jij de lijn?

«Ik geloof eigenlijk niet in labels als documentaire of fictie. Ik gebruik veel fictietrucjes in mijn documentaires en omgekeerd. Het is allebei gewoon cinema voor mij. In dit geval wou ik het gevoel creëren dat we het hoofdpersonage in real time volgen. Op die manier willen we ook tonen dat je bijna onvermijdelijk deel gaat uitmaken van het geweld als je erdoor geraakt wordt. Die cyclus van geweld wordt een deel van wie je bent.»