«Jay-Z en Beyoncé kopen duurste auto ter wereld»: koelkast voor kaviaar en parasol inbegrepen (video)

Een wagen waarvan er maar drie ter wereld bestaan: veel exclusiever wordt het niet. De schaarse exemplaren van het nieuwste Rolls-Royce-model, de Boat Tail, zijn enkel op vraag en maat gemaakt van drie goede klanten van de Britse autoproducent. Jay-Z en Beyoncé zijn een van de fortuinlijken die 23 miljoen euro neertelden voor de luxewagen, schrijven de Britse tabloids.

En daar hebben ze enkele goede redenen voor. Zo gaf Rolls-Royce prijs dat een van de kopers een flamboyant ‘power couple’ is, waarvan beiden actief zijn in de muziekindustrie. Als je dan nog weet dat de kleur van de Rolls-Royce Boat Tail ‘Blue Ivy’ heet, de naam van Jay-Z en Beyoncés eerste dochter, dan is de puzzel snel gelegd.

Kunst op wielen

Maar wat heeft het celebritykoppel voor die smak geld juist aangeschaft? De Boat Tail is een cabriomodel geïnspireerd op een boot - een thema dat de autoproducent in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw ook al uitprobeerde. Vooral de achterzijde valt op: onder de twee achterdekvleugels die zich vlindergewijs openen zitten onder meer een champagnekoeler, een peperduur servies, een peper- en zoutmolen en een aparte koelkast. De champagnekoeler zou speciaal ontworpen zijn om het favoriete champagnemerk van de klant, Armand de Brignac, op exact 6 graden Celsius te koelen, schrijft The Telegraph. En wie is mede-eigenaar van dat champagnemerk? Juist: Jay-Z. Eens de kaviaar geserveerd is op het achterdek van de wagen, zorgt een parasol met roestvrije stalen as er overigens voor dat de zon de lekkernij niet te snel opwarmt.

Je merkt het: deze auto is niet zomaar voor iedereen weggelegd. Rolls-Royce CEO Torsten Müller-Ötvös noemt de wagen dan ook «eerder kunst op wielen». Benieuwd wanneer we Jay-Z en Beyoncé in hun rijdende kunstwerk zullen zien cruisen.