Steeds meer Europese landen bouwen de voordelen voor plug-inhybrides af

Het Duitse ministerie van Economische Zaken in Berlijn heeft recent beslist dat enkel hybrideauto's die een rijbereik van 60 kilometer op de elektrische motor halen nog in aanmerking komen voor een milieusubsidie. Vanaf 2024 moet het zelfs om 80 kilometer gaan. In Nederland heeft men dan weer beslist geen subsidies voor plug-inhybrides toe te kennen. Hoewel de plug-inhybride een duurzamere keuze is dan een brandstofmotor, lijkt men volop in te zetten op de 100% elektrische auto.

door
Marketing
Leestijd 3 min.

Een hybride auto is een auto die een elektromotor met een verbrandingsmotor combineert. Er zijn verschillende uitvoeringsvormen mogelijk, maar meestal heeft men het over de plug-inhybride. Deze hybrideauto's kunnen volledig elektrisch rijden en via een laadpaal worden opgeladen, maar kunnen ook op een benzinemotor rijden. Hierdoor combineert het de voordelen van rijden met een elektromotor met de voordelen van een verbrandingsmotor. Het zorgt echter nog steeds voor emissiegassen en dat zit Europa dwars.

De hybride auto heeft zowel voor- als nadelen

Ten opzichte van auto's met enkel een verbrandingsmotor zijn de voordelen van hybride wagens heel duidelijk. Ze zijn namelijk veel duurzamer en ze hebben een lagere CO2-uitstoot. Daarnaast bieden ze toegang tot de afgeschermde binnenstedelijke gebieden, ligt de verbruikskost lager en geniet men van een comfortabele rijervaring. Ten opzichte van een volledig elektrische auto ligt het rijbereik meestal hoger en het is geen ramp als je hem eens vergeet in te pluggen, want dan zal hij gewoon als een conventionele hybride blijven rijden en energie halen uit het remsysteem.

Toch zijn er ook nadelen aan de plug-inhybride verbonden. Hoewel de CO2-uitstoot veel lager ligt – bij de SEAT Leon Break e-HYBRID gaat het bijvoorbeeld om 70% minder uitstoot dan bij een auto met alleen een verbrandingsmotor – gaat het niet om een nuluitstoot. En zo'n nuluitstoot is voor Europa nog steeds de ambitie, waardoor men automatisch uitkomt bij de volledig elektrische auto.

De plug-inhybride als tussenstop op weg naar elektrisch rijden

Uiteindelijk is het zo dat hybride wagens het veld zullen moeten ruimen voor de volledige elektrische auto. Plug-inhybridechauffeurs zullen op termijn moeten overstappen naar een volledig elektrische auto. Met het FitFor55-programma schuift Europa 2035 als deadline naar voren. Dan zullen alle nieuwe auto's emissievrij moeten zijn. Europa verwacht dat de lidstaten grote inspanningen leveren om tegen dan voldoende laadinfrastructuur te creëren.

In België kiest men er daarom voor om maximaal in te zetten op de elektrische auto. In Wallonië en Brussel maakt men voor de BIV (de belasting op inverkeerstelling) bijvoorbeeld geen onderscheid tussen een plug-inhybrideauto en een auto met een verbrandingsmotor. Enkel elektrische auto's genieten er van fiscale voordelen. In Vlaanderen geldt wel nog een BIV-vrijstelling voor hybride-auto's die tot 31 december 2020 zijn ingeschreven. Sinds 1 januari 2021 geldt de vrijstelling enkel nog voor volledig elektrische auto's. Eenzelfde trend zien we elders in Europa.

De plug-inhybride wordt vooral als een tussenoplossing gezien die de overgang van de brandstofmotor naar de elektrische auto kan vergemakkelijken, zeker omdat de elektrische laadinfrastructuur en de accutechnologie nog niet helemaal op punt staan. Voor bestuurders is het alvast een aangename kennismaking met elektrisch rijden en de comfortabele rijervaring die het biedt.