REVIEW. Stromae zegeviert in Paleis 12

Op zijn hoogtepunt verdween hij van de radar, maar na zes ellenlange jaren is Stromae eindelijk terug. Met zijn langverwachte plaat ‘Multitude’ onder de arm, trakteerde de Brusselaar het publiek in Paleis 12 op het grandiose bevrijdingsfeest dat hen al zo lang beloofd werd. Een briljante wedergeboorte van onze eigenste King of Pop, en Metro mocht het vanop de eerste rij meemaken.

door
Lien Delabie
Leestijd 3 min.

Stromaes comeback was er een van lange adem. Toen hij na een slechte reactie op een antimalariamiddel van de planken verdween, doorbrak Stromae de stilte pas na bijna zeven jaar met zijn eerste single ‘Santé’. Drie maanden later stunt hij op het journaal met ‘L’Enfer’. En nu zit hij in de laatste etappe voor zijn album ‘Multitude’ op 4 maart verschijnt: de exclusieve avant-première van zijn derde langspeler in een opeengepakt en verwachtingsvol Paleis 12.

Immersieve kosmos

Stromae opent zoals enkel hij het doet: met een kleurrijke scifi-animatiekortfilm – met zichzelf in de hoofdrol – vol robotische armen, futuristische maskers en scènes die zo uit ‘Dune’ geplukt hadden kunnen zijn. Het is zijn manier om te melden dat we een nieuw universum betreden, een wereld met zijn wetten.

Hij steekt trefzeker van wal met twee gloednieuwe nummers. Titels moeten we jullie verschuldigd blijven, maar wel blijkt van meet af aan dat ‘Multitude’ staat voor een veelvoud aan invloeden: van afrobeat, reggaeton, Zuid-Amerikaanse ritmes, Afrikaanse grillen tot exotische bochten waarvan we de oorsprong niet eens kunnen achterhalen. Het klinkt opvallend minder poppy, misschien zelfs minder catchy, maar zeker niet minder spannend dan zijn voorgaande werk. En het kluwen aan tegenstrijdige ritmes en melodieën is er ontegensprekelijk eentje dat enkel uit de grijze massa van de maestro ontsproten kan zijn.

Uitgekiende grootsheid

«Ik hoop dat de nummers niet te zwaar tegenvallen», grapt Stromae na zijn eerste tweeluik, een vals mopje dat hij later in de set nog eens zal maken. De meester onzeker? Toch wel. Maar niet dat het ooit zichtbaar is. Stromae is volledig in zijn element. Zijn hemelsbrede glimlach verraadt dat. Maar ook het tastbare plezier waarmee hij in de huid kruipt van de vele fictieve karakters geeft het weg.

Want ja: Stromae geeft nog steeds geen optredens, maar uitsluitend verbluffende performances boordevol eigenzinnige choreo’s en oogverblindende lichtshows en animaties. Bij ‘Cancer’ slorpen ziekmakende tentakels hem helemaal op, terwijl er tijdens ‘L’Enfer’ een storm boven zijn hoofd dondert waar zelfs Eunice een puntje aan kan zuigen. Bij aanvang van ‘Santé’ geeft zijn avatar ons een aquagym-achtige dansinitiatie. En Stromae onderbreekt speciaal voor de Gen Z’ers ‘Alors on danse’ om het bijhorende TikTok-dansje te doen. Als vanouds laat Stromae niets aan het toeval over. En zo hebben we het het liefst van al.

«We maken er een discotheek van», maant Stromae het publiek aan tijdens de apotheose van de show. Aanmoediging is evenwel al lang niet meer aan de orde. De collectieve extase heeft Paleis 12 al vanaf zijn intrede platgewalst. Wat mogen we dankbaar zijn met een gids als Stromae, die ons al zwetend, brullend en dansend naar het rijk der vrijheid leidt. Wat een zegetocht. Santé, Stromae!

*****

‘Multitude’ verschijnt op 4 maart bij Universal Music. Op 19 juni komt Stromae naar Werchter Boutique en op 10 juli naar Les Ardentes. In 2023 keert hij op 15, 16 en 17 maart en 1, 2 en 3 juni terug naar Paleis 12.