Lidl moet duizenden paaskonijnen smelten na verloren rechtszaak

Dik of dun, groot of klein, konijn of kuiken, sinterklaas of roetpiet: zolang wij een chocolade figuurtje maar in onze mond kunnen proppen, maakt het niet uit hoe dat er juist uitziet. Maar voor concurrerende producenten is niet elk chocolade figuurtje gelijk.

door
Belga, Redactie Online
Leestijd 1 min.

De Zwitserse chocolatier Lindt & Sprüngli heeft na vier jaar juridische strijd zijn slag thuisgehaald tegen de Zwitserse tak van de Duitse supermarktketen Lidl: het paaskonijn van die laatste lijkt te hard op dat van Lindt, oordeelde de rechter.

Aanvankelijk had de handelsrechtbank de eis van het Zwitserse chocoladebedrijf afgewezen. Maar de hoogste rechtbank in Zwitserland annuleerde die uitspraak en oordeelde dat er «een risico op verwarring bestaat, zelfs al zijn er tussen beide producten bepaalde verschillen».

Voorraad vernietigen

De federale rechtbank meent dat het product van Lindt & Sprüngli merkbescherming geniet tegen het concurrerende product van Lidl. Duizenden reeds geproduceerde chocoladekonijnen van Lidl moeten nu een vroege smeltdood sterven: de supermarktketen mag het sterk gelijkaardige product niet meer verkopen en moet de resterende voorraad vernietigen, zo beval de rechter.