KU Leuven-studenten onderzoeken crime scenes met virtual reality

Aan de KU Leuven hebben een tiental studenten Forensische Biomedische Wetenschappen een virtuele crime scene onderzocht. De studenten oefenden met virtual reality-brillen welke stappen ze moeten ondernemen wanneer een moord is gebeurd.

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het systeem is ontwikkeld naar aanleiding van de coronapandemie. Wegens de coronamaatregelen was het moeilijk om voldoende stageplekken te vinden, en konden studenten niet altijd praktijkervaring opdoen.

Verschillende scenario’s

De VR-applicatie heeft dat euvel proberen verhelpen. Studenten stappen een virtuele crime scene binnen aan de hand van de bril en twee toestelletjes die ze in hun handen houden. Er zijn drie scenario’s ontwikkeld: een dubbele roofmoord, een dubbele passionele moord, en een verdacht overlijden dat een moord of een zelfdoding zou kunnen zijn.

Wanneer de applicatie start, ziet de student een politieagent die op de locatie van de misdaad is aangekomen. Na een korte briefing van de agent stapt de student de woning binnen, en kan hij starten met het onderzoek.

Sporen

Net zoals bij een fysieke crime scene, gaan de studenten op zoek naar sporen, zoals bloedsporen, vingerafdrukken of speekselstalen. «Belangrijk daarbij is dat ze de relevante sporen weten te vinden, en ook weten te visualiseren, bijvoorbeeld met infrarood- of blauw licht», verduidelijkt Bram Bekaert, professor Criminalistiek bij Biomedische Wetenschappen. «Daarna kunnen de studenten ook verschillende testen laten uitvoeren: denk aan een DNA-analyse of een toxicologisch onderzoek. Er wordt ook aangeleerd hoe ze contaminatie van de sporen kunnen vermijden.»

Tot hiertoe zijn het studenten uit de eerste master Forensische Biomedische Wetenschappen die de VR-brillen kunnen gebruiken, maar in de toekomst zou de groep nog uitgebreid kunnen worden. Bij oefenmomenten is er steeds begeleiding van een docent voorzien.