VUB-onderzoeker bestrijdt schooluitval met nieuwe speelse applicatie

De nieuw app Tickle is volgens VUB-onderzoeker Jan Maushagen het wapen om jongeren met een risico lopen op schooluitval op een speelse manier te helpen. Om ervoor te zorgen dat de huidige generatie jongeren - «digital natives» - op een spontane en informele buitenschoolse manier bijleren over bijvoorbeeld politiek en cultuur, ontwikkelde hij het Mobile Playful Learning Environment-model (MPLE), een nieuw kader dat toepasbaar is in onder meer apps.

door
Redactie Online
Leestijd 1 min.

Het informeel leren, op een zelfstandige manier over zaken die je persoonlijk interesseren, wint aan belang en is zelfs nog belangrijker voor jongeren die het onderwijssysteem dreigen te verlaten. Om die spontane manier van leren een duidelijk begeleidingskader te bieden, ontwikkelde Maushagen voor zijn doctoraat het Mobile Playful Learning Environment (MPLE).

Blijven leren

Dit nieuwe model baseert zich op de digitale omgeving van de jongere en op het principe van microlearning. Het model gebruikt veel visuele aspecten en spoort de jongere via gamification - het verzamelen van punten en badges - aan om actief te blijven op het leerplatform. De rode draad doorheen het model is speelsheid. Zo worden jongeren uitgedaagd en gestimuleerd om het onderwijstraject voort te zetten.

Voor het testen van het model werd de nieuwe app Tickle ontwikkeld. Jongeren van het Brusselse initiatief Try-Out, de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk en de Centra voor Alcohol- en andere Drugproblemen Limburg konden de app al gebruiken. Op basis van de resultaten wordt de app nu verder geoptimaliseerd.