Eén jaar zone 30 in Brussel: Minder ongevallen, zelfde reistijd

Op 1 januari 2022 is het exact een jaar geleden dat de zone 30 de norm werd in het Brussels gewest. De impact op de verkeersveiligheid is positief, want de gemiddelde snelheid is verlaagd en er zijn minder ongevallen gebeurd. Ondanks die lagere snelheid, ziet Brussel Mobiliteit dat de reistijd voor de automobilist quasi hetzelfde is gebleven.

door
Redactie Online
Leestijd 1 min.

Uit de snelheidscontroles die van januari tot eind november 2021 werden afgenomen, is duidelijk te zien dat de gemiddelde snelheid daalt en de snelheidsbeperking beter wordt nageleefd. In 2021 reed 8 procent van de voertuigen te snel op straten waar de snelheid beperkt is tot 30 km/u, tegenover 10,4 procent in 2020. Een aanzienlijke verbetering als je weet dat de zone 30 zich fors uitbreidde.

Een veiliger Brussel

Om de controle te behouden op te snel rijden, worden tegen begin februari 28 nieuwe vaste flitspalen geïnstalleerd. Op de Gentsesteenweg komt een nieuwe trajectcontrole. Je haasten blijkt bovendien niet nodig, want de lagere gemiddelde snelheid heeft geen invloed op de reistijden. Deze bleven op elke gemeten route min of meer stabiel, ongeacht het tijdstip.

Een belangrijke vaststelling is dat de hoofdstad veiliger is geworden als Stad 30. In de eerste negen maanden van 2020 waren er 11 dodelijke verkeersslachtoffers en 121 mensen die zwaargewond raakten, terwijl dat in de eerste drie trimesters van 2021 is gezakt naar 5 dodelijke slachtoffers en 100 zwaargewonden.