Gilkinet bindt in, NMBS houdt vast aan sluiting 44 loketten

Foto Belga / N. Maeterlinck

Na een openbare twist met minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) over de sluiting van de loketten in 44 stations, heeft de NMBS besloten vast te houden aan het initiële plan. Er komen wel bijkomende maatregelen om de reizigers te helpen mee de overstap te maken.

Vorige week kondigde de NMBS aan dat ze tegen eind dit jaar de loketten wil sluiten in 44 stations, terwijl in 37 andere stations de openingsuren worden beperkt.

Na de aankondiging van de NMBS leek minister Gilkinet zich eerst achter die aankondiging te scharen, maar later stuurde hij de raad van bestuur van de NMBS dan toch een brief met de vraag om de beslissing te herzien. NMBS-CEO Sophie Dutordoir schreef daarop op haar beurt een brief aan de Ecolo-vicepremier, waarin ze sprak van een “zware vertrouwensbreuk”.

Nieuwe overeenkomst

Gisteren lieten Dutordoir en Gilkinet al weten de strijdbijl te hebben begraven. De twee hadden een compromis uitgewerkt, waar ze pas over konden communiceren eenmaal de raad van bestuur van de NMBS zijn fiat voor het plan had gegeven, wat het deze ochtend ook deed.

Het lijkt erop dat de NMBS aan het langste eind heeft getrokken: de loketten in de 44 stations zullen nog steeds zoals gepland sluiten, al komen er een aantal bijhorende maatregelen. “Ten eerste gaan we met de betrokken gemeenten een samenwerking aan om te zorgen dat het station een levendige plaats blijft”, klonk het bij Marc Huybrechts, directeur marketing en sales. De NMBS zal hiervoor een oproep voor lokale projecten en initiatieven lanceren.

In eerste instantie hoopt de spoorwegmaatschappij de 44 betrokken stations zo nieuw leven in te blazen. “Het is evenwel niet de bedoeling dat we hier winst op maken”, verduidelijkt Huybrechts. De spoormaatschappij denkt vooral aan sociale en culturele activiteiten. Bij succes kan het systeem ook worden uitgebreid naar andere stations.

“Het aantal loketten dat de NMBS zal behouden, blijft veel hoger liggen dan in onze buurlanden”, benadrukt Huybrechts. “Na de sluitingen zullen we nog 91 stations met loketten hebben, wat neerkomt op 16 procent van alle stations.” In Frankrijk, Duitsland en Nederland gaat het volgens hem om respectievelijk 13, 6 en 4 procent.

Verhoogde assistentie

De nieuwe overeenkomst wijkt eigenlijk niet zoveel af van het initiële plan van de NMBS, al belooft de maatschappij extra zaken te doen om ouderen en minder mobiele reizigers niet in de steek te laten.

Zo benadrukte de marketingdirecteur dat de betrokken stations toegankelijk zullen blijven en dagelijks bezocht zullen worden door NMBS-medewerkers. Ook blijft assistentie aan personen met beperkte mobiliteit beschikbaar in de stations die dat aanbieden, en zullen de wachtzalen open en verwarmd zijn. Daarnaast zal de NMBS – in functie van het treinaanbod en de activiteiten in de stations – er de openingsuren uitbreiden. Daarna zal de de maatschappij bekijken of ook een uitbreiding van de openingsuren in andere stations haalbaar is.

Huybrechts benadrukte dat er geen plannen zijn voor bijkomende sluitingen, en dat de sluiting van een loket niet betekent dat het station zelf dicht zal gaan.

Reactie Gilkinet

In een reactie zegt Gilkinet de spanningen van vorige week te betreuren en juicht hij toe dat de NMBS ermee instemde om de aanpassingen door te voeren “zodat de treinreiziger een betere dienstverlening krijgt”. De vicepremier zal er ook op toezien dat het komende beheerscontract met de NMBS “specifieke verplichtingen” bevat voor een betere dienstverlening in de stations. Dergelijke doelstellingen ontbreken vandaag, benadrukt hij. Het nieuwe beheerscontract zou in de loop van 2022 een feit moeten zijn.