Ruim 1 Vlaming op 5 laat zich sneller verleiden tot miskopen tijdens de solden

solden
Foto Unsplash

Dit weekend beginnen de zomersolden. Voor ruim drie kwart van de Vlamingen (76,5%) is dit het uitgelezen moment om zich voor een zacht prijsje een nieuwe garderobe aan te meten. Al zit er bij al die verlokkelijke prijskaartjes vaak een adertje onder het gras: tijdens de solden laat meer dan 1 Vlaming op 5 (22,7%) zich vangen aan een miskoop. Dit blijkt uit een onderzoek bij ruim 1.100 Vlamingen in opdracht van 2dehands en De Kringwinkel.

Vlamingen houden van de solden. Uit onderzoek blijkt dat dit voor ruim drie kwart van de ondervraagden (76,5%) de ideale periode is om de kleerkast uit te breiden. Maar de cijfers tonen aan dat we ons in deze periode vaak laten overhalen tot een ongelukkige aankoop. Bijna 1 op de 3 vrouwen (30,4%) kocht tijdens de solden iets wat ze achteraf gezien beter hadden laten hangen. Mannen laten zich daarbij veel minder vangen (13,5%).

De belangrijkste redenen voor miskopen tijdens de solden:

1. Het ging om een ‘impulsaankoop’, omdat het kledingstuk zo goedkoop was (77,4%)
2. Ik heb de kleding niet gepast en nadien bleek het niet de juiste maat voor mij (20,4%)
3. Dat kledingstuk bleek achteraf toch te extravagant en ik durf het daarom niet aan te trekken (18,7%)
4. Mijn maat was er niet meer en daarom nam ik het kledingstuk in een kleinere maat (18,5%)
5. Mijn maat was er niet meer en daarom nam ik het kledingstuk in een grotere maat (16,2%)
6. De kleur van het kledingstuk stond me niet aan (8,7%)

Aleksandra Vidanovski, woordvoerster van 2dehands, geeft tips om toch nog munt te slaan uit je miskoopom miskopen te voorkomen. “Je kan wellicht een deel van de kostprijs van het kledingstuk nog recupereren door het te online te verkopen. Vermeld bij je zoekertje expliciet dat het om een soldenmiskoop gaat. Dat is immers een extra verkoopargument. Kopers weten zo dat het om ongedragen nieuwe kledij gaat aan een ‘tweedehandsprijsje’,” aldus Vidanovski.

Tweedehandskledij

Ook bij de Kringwinkels merken ze een ‘soldeneffect’. “In de vakantiemaanden krijgen we een pak meer nieuwe kleding binnen waarvan we vermoeden dat het vaak om soldenmiskopen gaat. Soms hangt het prijskaartje er zelfs nog aan. Hoewel we het toejuichen dat deze kleren via ons een tweede leven krijgen, zouden we de consumenten toch een slimme tip willen geven: kom eerst eens bij ons langs alvorens kleding nieuw te kopen. De meest duurzame kleding blijft tweedehands kleding”; besluit Eva Verraes, directeur van HERW!N, de koepel van de Kringwinkels.