#STAGELIFE. Willy Organ: “Ik ben eens bedreigd met een stuk tuingereedschap”

#Stagelife: Willy Organlife
Foto R.V.

Nu we in deze coronatijden verstoken zijn van festivals en grote muziekoptredens, polst Metro elke week bij een andere artiest naar zijn/haar meest memorabele live-ervaringen – zowel voor als op de planken. Deze week is het woord aan Willy Organ, het muzikale alter ego van Simon Platteau. De charmezanger verkreeg met zijn Vlaamse levensliederen, een soortement disco-schlagerpop met vette eightiesknipoog, de status van cultfenomeen in cyberspace. Vorige maand liet de ex-frontman van de Gentse americanaband The Tubs zijn debuutalbum ‘Jonge Plant’ los op de wereld.

Wat is het minste concert dat je ooit gegeven hebt?

Willy Organ: “Ik denk oudejaarsavond 2019 in In De Ruimte in Gentbrugge. Daar was geen podium; ik stond op een wankele subwoofer, de oppervlakte van een bijzettafel. Bovendien leek een groot deel van het publiek verzadigd, alsof ze net van tafel kwamen, waardoor de behoefte om uit mijn hand te eten wellicht niet zo groot was.”

Wat is het beste concert dat je ooit live gezien hebt?

“The Cramps, Lokerse Feesten, 2006. De frontman, Lux Interior, dronk verschillende flessen wijn leeg, gooide ze stuk op het podium en scheurde met de glasscherven zijn latexbroek aan flarden, om met ontblote piezeloe het concert verder te zetten. Dat concert staat trouwens integraal op YouTube. De man in kwestie was op dat moment zestig jaar, kort erna is hij overleden. #lifegoals.”

Wat is je meest bizarre herinnering aan een muziekoptreden?

“Heel lang geleden ben ik tijdens een optreden van het hiphopcollectief De Feesters uit Knokke met een vriend op het podium gestapt en zijn we beginnen tongzoenen. Het was ons antwoord op hun teksten vol homohaat. Aanvankelijk leken ze er mee om te kunnen, maar na het optreden verhitten de gemoederen alsnog en vond één van de rappers het nodig om ons te bedreigen met een stuk tuingereedschap.”

Wat mis je het meest aan het podiumleven?

“Ik mis gewoon mijn leven tout court. Het podiumleven is een onderdeel van het vrijheidsprincipe dat ik mis. Eigen aan een optreden is dat mensen heel dicht bij elkaar staan, zingen, dansen en daarbij vaak een soort collectieve energie voelen. Een voorwaarde hiervoor is de afwezigheid van angst.”

Wat zijn voor jou de hoofdingrediënten van ‘het ideale concert’?

“Een bloednuchtere geluidsman, een ‘tipsy’ Willy Organ en een ladderzat publiek.”