Hoger onderwijs telt 8% meer inschrijvingen

Hoger onderwijs telt 8% meer inschrijvingen
Belga / S. Gremmelprez

Er zijn dit academiejaar 259.017 inschrijvingen geteld voor de basisopleidingen en schakelprogramma’s van het hoger onderwijs. Dat zijn er bijna 8% meer dan vorig academiejaar. Ook het aantal studenten dat zich voor de eerste keer inschreef in het hoger onderwijs is gestegen met 5.834 of bijna 12%.

De gestegen cijfers zijn vooral het gevolg van een herstructurering in het hoger onderwijslandschap. Zo zijn nu bijna alle graduaatsopleidingen van het hoger beroepsonderwijs (HBO5) overgedragen aan de hogescholen. Vroeger kon je deze opleidingen volgen in een Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO), maar sinds dit academiejaar zijn ze een volwaardig onderdeel van het hoger onderwijs. Dat betekent ook dat studenten in deze opleidingen in aanmerking komen voor een studietoelage en toegang krijgen tot de studentenvoorzieningen van de hogescholen.

Democratisering

«Recordcijfers: meer jongeren zetten de stap naar het hoger onderwijs», zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). «Vroeger waren er maar twee toegangspoorten tot het hoger onderwijs: de professionele bachelors en de academische bachelors. Met de graduaatsopleidingen is er sinds dit jaar een derde toegangspoort bijgekomen. Zo verruimen en versterken we het aanbod voor onze jongeren en geven we een vervolg aan de democratisering van het hoger onderwijs in Vlaanderen.»

Lerarenopleiding

Ook de lerarenopleidingen zijn sinds dit jaar grondig hervormd. Wie leerkracht wil worden, moet nu altijd naar een hogeschool of universiteit. De specifieke lerarenopleidingen van de CVO’s zijn overgenomen door de hogescholen. Studenten moeten ook niet meer wachten tot het einde van hun opleiding om te kiezen voor het leerkrachtenberoep. Dankzij de komst van de educatieve masteropleidingen kan je al vanaf het afronden van de bachelor kiezen voor het leraarschap.

«We gaan meer leerkrachten nodig hebben», zegt Weyts. «We zijn de lerarenopleidingen nu volop aan het versterken. We gaan alleen maar mensen tot het leraarschap kunnen roepen als we erin slagen om de job opnieuw aantrekkelijker te maken. Met minder lasten en meer respect. Als het oordeel van leerkrachten opnieuw naar waarde geschat wordt en als leerkrachten vooral mogen doen wat ze het liefste en het beste doen, namelijk lesgeven, dan zal je ook veel meer sterke leerlingen kunnen overtuigen om voor een klas te gaan staan.»