Boeing belooft snelle software-uitbreiding 737 MAX

Boeing belooft snelle software-uitbreiding 737 MAX

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ontwikkelt een update van de vluchtcontrolesoftware voor het vliegtuigtype 737 MAX. De update is “ontwikkeld om een al veilig vliegtuig nog veiliger te maken”, stelt Boeing in een persbericht op de bedrijfswebsite. De ontwikkeling loopt al enkele maanden en “in de nasleep van het verlies van Lion Air Vlucht 610” in oktober vorig jaar, toen een Boeing 737 MAX neerstortte, net als bij de vlucht van Ethiopian Airlines afgelopen weekend. Boeing trekt weliswaar geen direct verband met de crash van afgelopen zondag in Ethiopië, maar het bedrijf drukt helemaal op het einde van het persbericht wel zijn medeleven uit met de nabestaanden van de 157 inzittenden.

“Veiligheid is een kernwaarde voor iedereen bij Boeing en de veiligheid van onze vliegtuigen, de passagiers van onze klanten en hun bemanningen is altijd onze grootste prioriteit”, aldus Boeing. “De 737 MAX is een veilig vliegtuig dat ontwikkeld, gebouwd en gesteund wordt door onze bekwame werknemers die hun werk met de grootste integriteit uitvoeren.”

In de komende weken zal de update toegepast worden bij de 737 MAX-vloot, aldus de vliegtuigbouwer. De update slaat onder meer op het zogeheten ‘Maneuvering Characteristics Augmentation System’ of MCAS, dat na de crash van de Lion Air-vlucht onder vuur was genomen. Volgens onderzoekers drukte de boordcomputer de neus van het toestel automatisch opnieuw naar beneden, terwijl de crew probeerde die naar boven te sturen. Bij de crash in oktober vorig jaar kwamen 189 mensen om het leven.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA besliste voorlopig geen vliegverbod voor de 737 MAX-vliegtuigen op te leggen. Het vliegtuigtype is nog steeds luchtwaardig, aldus de FAA. Die stelt ook dat er vooralsnog geen sluitend bewijs is om de crash van zondag te linken aan de fatale vlucht van Lion Air. “Externe rapporten wijzen op gelijkenissen tussen dit ongeval en de Lion Air VLucht 610 op 29 oktober 2018”, aldus de FAA. “Dit onderzoek is echter nog maar net begonnen en tot vandaag hebben we geen data gekregen om enige conclusies te trekken of acties te ondernemen.”

Intussen hebben wel enkele landen en luchtvaartmaatschappijen maatregelen getroffen. China en Indonesië legden alle 737 MAX 8-vliegtuigen van hun luchtvaartmaatschappijen aan de ketting, net als Ethiopian Airlines, Cayman Airways en Comair. Singapore besliste om de operaties van alle varianten van het type naar en uit de stadstaat op te schorten, ook van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen.

bron: Belga