Smakelijke campagne moet hoffelijkheid op Brusselse wegen bevorderen

Smakelijke campagne moet hoffelijkheid op Brusselse wegen bevorderen

Drie opmerkelijke smakelijke slogans moeten alle weggebruikers op de Brusselse wegen hoffelijkheid en respect bijbrengen tijdens een grote sensibiliseringscampagne. Die werd gelanceerd door Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) en Brussel Mobiliteit. “Hoffelijkheid op de weg is zoals de mayonaise op je frieten: onmisbaar”, “Hoffelijkheid in het verkeer, dat is zoals stoemp met worst: onafscheidelijk” of “Respect in het verkeer dat is zoals witloof met hesp: onafscheidelijk”. Dat zijn de drie slogans die tijdens de campagne te horen zullen zijn op de meest beluisterde radiozenders in Brussel en te zien zullen zijn op talrijke affiches, op trams van de MIVB, op onderleggers in horecazaken en op de sociale media.

Het idee voor de campagne komt er na de enquête “Goed op weg”, die vorig jaar werd gehouden in het Brussels gewest. Toen gaf 79,6 procent van de Brusselaars aan dat het gebrek aan respect en hoffelijkheid tussen de weggebruikers het onveiligheidsgevoel in het verkeer verhoogt.

“Wij leggen vooral de nadruk op drie vereisten: mensen laten oversteken aan zebrapaden, minstens één meter ruimte laten tussen het voertuig en de fiets bij het voorbijsteken van fietsers, en tot slot, aandacht besteden aan de dode hoeken van het voertuig”, vertelt staatssecretaris Debaets.

Op Facebook loopt ook een wedstrijd voor de burgers die zelf hun creativiteit willen botvieren in een slogan. De deelnemers die de origineelste slogans over hoffelijkheid en respect bedenken, winnen een gepersonaliseerd hesje.

bron: Belga