“Geen technische aanwijzingen dat stoplicht niet op rood stond”

Geen technische aanwijzingen dat stoplicht niet op rood stond

Volgens de experts die de treinramp in Buizingen onderzocht hebben, is er geen enkele technische aanwijzing dat het stoplicht voor één van de betrokken treinen niet op rood stond. Dat zou er dus op wijzen dat de bestuurder van die trein voorbij een rood stoplicht is gereden. Die bestuurder, één van de verdachten op het proces, houdt al jaren vol dat het stoplicht niet op rood stond. Volgens de experts hadden de aanwezigheid van het remsysteem TBL1+ of een spoorwissel ook de ramp kunnen vermijden. De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlakbij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar ’s Gravenbrakel botste om 08.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan 19 mensen, bij de treinbestuurder van de IC-trein, terwijl minstens 310 personen gewond raakten. Bij hen bevonden zich de treinbestuurder van de P-trein, en de 2 treinbegeleiders van beide treinen.

Volgens de experts die door de onderzoeksrechter werden aangesteld, wijzen de resultaten van hun onderzoek uit dat de bestuurder van de P-trein voorbij een rood stoplicht moet gereden zijn.



“Zowel in de loggegevens van het computerprogramma van het seinhuis in Brussel Zuid, als op de gegevens van het seinhuis in Halle, als op de tachograaf van de trein staat dat het sein op rood stond”, aldus de experts. “Als twee treinen een conflicterende reisweg hebben, zoals hier het geval was, springt het stoplicht ook automatisch op rood voor de tweede trein, en dat was in dit geval de P-trein.”

Anderzijds geven de experts wel toe dat de bestuurder is opgetreden alsof het licht op groen stond.

“Hij heeft immers versneld en we kunnen ons niet voorstellen dat hij dat zou gedaan hebben als het stoplicht op rood stond”, klonk het.

bron: Belga