“Nu moeten we investeren in personeel”

De commandant van de Luchtcomponent, generaal-majoor Frederik Vansina, pleit voor meer investeringen in het personeel bij Defensie. Zo zijn een beter statuut en een betere verloning nodig. “Rekruteren is één zaak, maar we moeten het personeel ook behouden”, aldus Vansina in een gesprek met Belga. Vansina stelt dat regering Michel-I haar beloften is nagekomen en Defensie heeft geherkapitaliseerd. De volgende regering moet dat consolideren door te investeren in de werkingsmiddelen. Die zijn structureel hoger “omdat alle nieuwe wapensystemen duurder zijn in gebruik dan de vorige. Dat is normaal. Ze zijn veel performanter, dus zijn ze duurder”, aldus Vansina.
“Naast die hogere werkingskosten, moet er nu echt geïnvesteerd worden in het personeel”, aldus de generaal-majoor. “Het is duidelijk dat het behoud van het personeel en de aantrekkelijkheid van het beroep van de militair centraal staan in de voorstellen die Defensie doet aan de politieke partijen in voorbereiding van de nieuwe regering.”
Vansina wijst er ook op dat de Luchtcomponent sinds 2015 in transformatie is, met bijvoorbeeld de hervorming van de gevorderde pilotenopleiding, de aankoop van nieuwe helikopters, gevechts- en transportvliegtuigen en drones. “We moeten die transformatie doen terwijl we naar een strakkere personeelsenveloppe gaan”, aldus de generaal-majoor.
Volgens hem heeft de Luchtcomponent vooral luchtverkeersleiders nodig. “Daar proberen we in het kader van de synergie met skeyes (het vroegere Belgocontrol, nvdr.) een soort van gemengde loopbaan aan te bieden”, klinkt het. Het tweede kritische beroep zijn technici, maar daar verloopt de rekrutering nu beter. Zo zijn er meer kandidaten in 2018 dan in 2017, onder meer door de grotere inspanningen van Defensie naar technische scholen.
Een derde kritische beroep is het zogeheten “mission support”-personeel: de mensen die de steundiensten leveren rond de piloot voor zijn zending, zoals onder meer inlichtingen, cyber en elektronische oorlogsvoering. Dat bestaat al voor de F-16, maar nu moet dat ook opgebouwd worden voor bijvoorbeeld de A400M.
Als vierde kritische beroep noemt hij de piloten. “De burgermarkt trekt aan en we zien dat we mensen beginnen te verliezen, vooral bij de 15e Wing Luchttransport en bij de helikopters”, aldus Vansina. “De jachtpiloten verplaatsen niet. Zij willen met de F-35 vliegen.”
Tot slot merkt Vansina nog op dat er op vlak van infrastructuur ook nog een grote achterstand is. Zo vergen de nieuwe toestellen nieuwe of aangepaste infrastructuur.

bron: Belga