Jennifer Lawrence onder vuur door bedenkelijke reclamecampagne

Instagram / @dior

De Amerikaanse actrice Jennifer Lawrence bevindt zich in het oog van een mediastorm rond de nieuwste reclamecampagne van Dior. Het Franse modehuis liet zich inspireren door de Mexicaanse cultuur, maar plakte geen Mexicaans gezicht op de collectie. “Schandalig”, klinkt het op Twitter.

Het bekende modehuis Dior en actrice Jennifer Lawrence liggen onder vuur door hun meest recente samenwerking. Die modecollectie is gebaseerd op de ‘escaramuza charra’, een Mexicaanse rodeosport. Dat is een kunstvorm waarbij een groep vrouwen hun paarden specifiek gechoreografeerde danspasjes laat uitvoeren op Mexicaanse muziek. De amazones dragen daarbij traditionele kledij, met typische silhouetten, patronen en ontwerpen. Deze cultuurvorm wordt beschouwd als cultureel erfgoed.

“Onbegrijpelijk”



Bijgevolg mocht Dior zich aan kritiek verwachten toen ze hun nieuwste modecollectie in de kijker plaatsten met de Amerikaanse actrice Jennifer Lawrence. Bovendien werden de promofilmpjes niet in Mexico opgenomen, maar in Californië. “Dus Dior en Jennifer Lawrence willen de traditionele vrouwelijke ruiters eren… door een rijke blanke vrouw met de naam Jennifer als gezicht van de campagne?”, vraagt de Amerikaanse comédienne Phoebe Robinson zich af op Instagram. “En ze konden geen betere filmlocatie vinden dan in Californië? Hmm, ik zeg maar wat, ze hadden kunnen filmen in Mexico met een Mexicaanse actrice zoals Salma Hayek, Karla Souza, Jessica Alba, Selena Gomez, Eva Longoria, of zo? Maar ik veronderstel dat die allemaal bezet waren, dus moesten ze wel voor Jennifer Lawrence gaan. Onbegrijpelijk”, klinkt het.

Ambassadrice

Ook op Twitter krijgen Dior en de 28-jarige ‘Hunger Games’-actrice, die al sinds 2012 ambassadrice is van het modehuis, er stevig van langs. “Hoe lang heeft het marketingteam van Dior rond de tafel gezeten om uiteindelijk te beslissen dat Jennifer Lawrence het geknipte gezicht is voor een collectie die geïnspireerd is op Mexico?”, en “Dit kan echt niet door beugel”, klinkt het onder meer.

View this post on Instagram

Lol. Wut?! Sooooooooo, #Dior & #JenniferLawrence wanna celebrate traditional Mexican women riders thru a “modern lens”…by having a rich white woman named Jennifer be the face of this campaign? And like they couldn’t think of a better landscape to shoot than in California?! Hmm, I dunno, maybe…like…shoot…in…Mexico…with…a…Mexican…actress like Salma Hayek, Karla Souza, Jessica Alba, Selena Gomez, Eva Longoria, or many others. But I guess they were all unavailable, so you had to go with Jennifer Lawrence. 🖕🏾🖕🏾🖕🏾🖕🏾🖕🏾🖕🏾🖕🏾🖕🏾🖕🏾🖕🏾🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️. The audacity to call this shit modern because it’s worn by a white woman is ignorant and gross, but unfortunately, not surprising. Please comment below with Mexican designers I should support and give my dolls to, heauxes, because this boo boo ass Ricky’s Halloween store Mexican cosplay is not the jam.

A post shared by Phoebe Robinson (@dopequeenpheebs) on