Meer bestuurders betrapt op dieselfraude

Meer bestuurders betrapt op dieselfraude

In 2017 zijn er meer bestuurders op de openbare weg betrapt die rondrijden met zogenaamde rode diesel of huisbrandolie. Het gaat om iets meer dan 1.200 fraudeurs in 2017, tegenover iets meer dan 650 in 2016. Bijna een verdubbeling dus, die vooral het gevolg lijkt te zijn van het verhoogd aantal controles, die bovendien ook meer en meer gericht zijn. Het nieuws kwam aan bod in de marge van de opening van het nieuwe douanelaboratorium in Vilvoorde in aanwezigheid van ministers Jambon en Van Overtveldt. In dat labo staat een nieuwe machine die heel snel heel veel brandstofstalen kan analyseren. Woordvoerder Francis Adyns legt uit: “heel veel staalnames kunnen in het nieuwe laboratorium dat eind april in gebruik is genomen in één keer gebeuren, door één persoon. Zo kunnen we in korte tijd heel veel analyses doen.”

Die brandstofstalen komen van douaniers die bij controles op de openbare weg verdachte stalen aantroffen. Francis Adyns: “Niet alle stalen moeten naar het labo worden gestuurd. Als er geen twijfel is en de diesel duidelijk rood is, kan er onmiddellijk een minnelijke schikking worden voorgesteld aan de fraudeur.” Is er betwisting, of twijfel, bijvoorbeeld bij een mengeling van rode diesel met gewone diesel, dan wordt er een staal opgestuurd naar het labo. “In 2017 werden er 1208 rode dieselstalen gevonden op 59860 voertuigen, in 2016 656 frauduleuze stalen op 43916 voertuigen,” brengt Francis Adyns de jaarcijfers in herinnering.



Er gebeurden dus een pak minder controles in 2016. Kristian Vanderwaeren, administrateur-generaal van de Douane, legde op de persconferentie bij de opening van het nieuwe laboratorium uit waarom: “Door de terreuraanslagen hebben wij dat jaar de gewapende douaniers veel minder op de openbare weg kunnen inzetten, maar op vraag van de minister, voor bewakingsopdrachten, ondermeer aan de grens.”

In 2017 en ook dit jaar gebeuren er weer meer controles en die zijn bovendien ook gerichter. Francis Adyns legt uit hoe ze doelgerichter kunnen werken: “Motorrijders van de douane kunnen bestuurders die al eens betrapt geweest zijn, dankzij de ANPR-camera’s, camera’s met nummerplaatherkenning dus, uit het verkeer halen en ze onderwerpen aan een controle.” Een methode die dus zijn vruchten afwerpt.

bron: Belga