Campagne van Franstalige krantenuitgevers waarschuwt voor fake news

Campagne van Franstalige krantenuitgevers waarschuwt voor fake news

La Presse.be, de alliantie van Franstalige en Duitstalige dagbladuitgevers, lanceert morgen een campagne om te waarschuwen voor fake news. Voor geverifieerde en geloofwaardige informatie kan je best een beroep doen op betrouwbare media, luidt de boodschap. “In een tijd waarin onze democratieën zich terdege bewust worden van de schade die wordt veroorzaakt door desinformatie, heeft La Presse.be een grote multimediacampagne ontwikkeld om het publiek, vooral jonge burgers, bewust te maken van de kwetsbaarheid van informatie en de essentiële rol van de pers bij de behandeling en verspreiding ervan”, aldus La Presse.be.

Voor de campagne werden drie verschillende televisiespots, een radiospot en een visual voor gedrukte media en reclameborden ontwikkeld. In de visual en televisiespots staat het ei centraal, dat symbool staat voor de kwetsbaarheid van de informatie.



In de radiospot vormen de risico’s van vervorming die eigen zijn aan informatie-uitwisseling centraal. Verschillende mensen sturen elkaar berichten over de Amerikaanse president Donald Trump, die geleidelijk aan vervormd worden. De uitgeversgroep koos voor Trump omdat hij het probleem van fake news verpersoonlijkt.

De visual zal gepubliceerd worden in de kranten en tijdschriften van de groep. RTBF en RTL Belgium zullen de spots uitzenden op radio en televisie. De televisiespot zal ook te zien zijn op lokale televisiestations en de radiospot te horen op radiozenders Nostalgie, NRJ en Chérie FM. Brightfish zal de campagne in de bioscopen uitzenden, en ook op sociale media zullen de spots te zien zijn. De bedoeling is om zo ook jongeren te bereiken, door hen te benaderen via online media en radio. De campagne loopt voor een periode van een maand.

bron: Belga