"Na Fyra-debacle dreigt nieuwe 'spooroorlog' tussen Nederland en België"

door
Belga
Leestijd 1 min.

Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een "spooroorlog" tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht (Nederland) naar Luik (België). Vervoerbedrijf Arriva wil die "drielandentrein" in december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen. Dat bericht de Nederlandse krant NRC vrijdag op haar website. De internationale trein werd in 2015 gepresenteerd als schoolvoorbeeld van internationale samenwerking bij grensoverschrijdend treinverkeer. Arriva bestelde speciale treinstellen die geschikt zijn voor het Belgische, Nederlandse en Duitse spoor. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeerde 19 miljoen euro in spoorverdubbeling en elektrificatie van het traject tussen Heerlen en de Duitse grens.

Maar vooralsnog gaat die trein niet verder rijden dan Maastricht, ondanks bemoeienis van bevoegd Nederlands staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat en Milieu). Zij heeft volgens NRC herhaaldelijk geprobeerd haar Belgische ambtgenoot François Bellot (minister van Mobiliteit) op andere gedachten te brengen, maar vooralsnog zonder resultaat.

"België zal geen millimeter toegeven", zegt Bellots woordvoerder aan NRC. "We hanteren hier Belgische en Europese veiligheidsregels voor het spoorverkeer, ook tussen Luik en de Nederlandse grens, en daar voldoet het materieel niet aan."

bron: Belga