Spectaculaire Victoria’s Secret-show maskeert dalende verkoop

AFP / Timothy A. Clary

Wat een adembenemend spektakel was ons dat, de Victoria’s Secret Fashion Show. Je zou haast gaan denken dat het bekende lingeriemerk in goede gezondheid verkeert. Maar dat is helaas niet het geval.

Donderdagavond vond naar jaarlijkse traditie de Victoria’s Secret Fashion Show plaats in New York City. De knapste modellen ter wereld paraderen dan in hun lingerie over een prachtig gedecoreerde catwalk. Gigi en Bella Hadid, Kendall Jenner, Candice Swaenepoel, Stella Maxwell, Winnie Harlow,… Allemaal waren ze van de partij.



En voor het Braziliaanse topmodel Adriana Lima was het een extra speciale avond, want het was haar allerlaatste keer. Na 20 jaar catwalken voor Victoria’s Secret houdt de 37-jarige ‘Angel’ het voor bekeken. “Bedankt, Victoria. Je heb me niet alleen vleugels gegevens, maar ook leren vliegen”, liet ze op haar Instagram weten.

In slechte papieren

Het groteske schouwspel staat in schril contrast met de gezondheid van het Amerikaanse lingeriemerk. De verkoopcijfers dalen immers zienderogen. Onlangs verkondigde een vermaarde analist, Randal Konik van de investeringsmaatschappij Jefferies, nog dat “het einde nadert”.

Hij baseerde zich daarbij op recente verkoopcijfers van het lingeriemerk. Hoewel er al een dalende trend was, zakte de verkoop in de maand juni nog eens met 1 procent. Dat lijkt weinig, maar dat is het niet. Juni is immers een belangrijke maand, want dan houdt het merk steeds een uitverkoop. L Brands Inc., het moederbedrijf van Victoria’s Secret, kondigde onlangs overigens aan dat het tegen het einde van dit jaar twintig winkels gaat sluiten.

Boot gemist

De dalende populariteit is mogelijk te verklaren door het feit dat Victoria’s Secret te weinig inspeelt op de huidige tijdsgeest. Zo blijft het merk zich vastklampen aan het onrealistische schoonheidsideaal, zoals de ultraslanke modellen die het merk promoten.

Bovendien vinden meer en meer vrouwen hun setjes té extravagant of té oncomfortabel. Ze lijken de boot gemist de hebben van de soepele, aangename bh’s zonder beugel en overdreven vullingen. Hun concurrenten, zoals Aerie en Love Stories, waren op dat gebied wél meteen mee.

Ten slotte zijn meer en meer vrouwen van mening dat de zogezegde ‘sexy, luxueuze en betaalbare’ lingerie te duur is. Uit een onderzoek van de Amerikaanse investeringsbank Wells Fargo Securities blijkt dat de beha’s van Victoria’s Secret gemiddeld 50% duurder zijn dan die van hun concurrenten.