Staking bpost heeft grote impact op krantenverdeling

Staking bpost heeft grote impact op krantenverdeling

De impact van de staking bij bpost laat zich ook voelen bij de krantenbedeling. De Vlaamse krantenuitgeverijen nemen alvast extra maatregelen om hun abonnees beter te bedienen. De Persgroep, uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws en De Morgen, schat dat morgen slechts 40 procent van de abonnees hun krant in de bus zal vinden. Hetzelfde percentage is te horen bij Mediahuis, uitgever van De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad.

De Persgroep neemt alvast extra maatregelen om de impact van de staking te milderen. “We voorzien extra verkoop van onze kranten in de krantenwinkels”, aldus woordvoerster Sara Vercauteren. “We zetten ook zelf extra vervoer in zodat de kranten zeker tot in de lokale postkantoren geraken, in de hoop dat er misschien lokale postbodes toch kranten bedelen. En de digitale versies van De Morgen en Het Laatste Nieuws zijn morgen voor iedereen gratis te lezen op internet.”



Bij Mediahuis klinkt ongeveer hetzelfde geluid. “Wij hebben voor de staking onze lezers en abonnees uitgebreid geïnformeerd over de mogelijke impact van de staking”, zegt woordvoerster An Steylemans. “We drukken alleszins niet minder kranten en leveren meer voor de losse verkoop, onder meer via supermarkten en krantenwinkels. Voorts zetten we ook eigen transport in om de kranten zelf bij de lokale postkantoren te krijgen.”

Ook voor De Tijd, die niet meer in handen is van De Persgroep maar van Roularta, gelden dezelfde cijfers en maatregelen. De financiële krant werkt voor onder meer het drukken van de krant en distributie nog steeds samen met De Persgroep.

bron: Belga