Teambaas Lefevere opgelucht met nieuwe sponsor Quick-Step Floors

Quick-Step Floors heet vanaf volgend jaar Deceuninck-Quick Step. Dat heeft de wielerploeg bekendgemaakt. De toekomst van de ploeg is dus nog voor minstens drie jaar verzekerd. “Ja, ik had een worstcasescenario klaar’, gaf teambaas Patrick Lefevere na de bekendmaking toe op een persmoment. Sponsor Quick-Step Floors doet een stapje terug en de Tsjechische Zdenek Bakala is niet langer geldschieter in 2019, dus moest Lefevere op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. “Die zoektocht heeft lang geduurd”, gaf de manager toe, “en dat is misschien wel mijn eigen fout. Iedereen ging er zomaar van uit dat Quick-Step voor eeuwig en altijd zijn naam aan de ploeg zou verbinden als hoofdsponsor, maar dat was niet zo en ook de overeenkomst met Bakala liep ten eind. Dat wisten van bij de start, het was een deal voor zes jaar en daar ben ik hem enorm dankbaar voor. Die man heeft enorm veel geld in onze ploeg gestoken, zonder daar ooit iets voor in return te vragen. Hij stond niet op de truitjes, hij was onze mecenas. Dus ik moest op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en dat bleek niet evident. Ik heb te lang gewacht om het te melden en het is niet dat er een Gouden Gids bestaat met hoofdsponsors. Ze melden zich meestal niet vanzelf. Het gaat om relaties, communicatie en toen ik dan midden juli in de Tour voor het eerst naar buiten bracht dat we een nieuwe hoofdsponsor zochten, kreeg de zaak iets meer schot, maar ik geef toe, het was moeilijk, ik heb twijfels gehad en een worstcasescenario in mijn hoofd gehad.”

Gelukkig moest dat niet toegepast worden. “Het was uiteindelijk Deceuninck zelf die contact met ons opnam”, aldus Lefevere, “en dat stemt me toch heel tevreden. Dat er bedrijven zijn die geboeid zijn door ons wielerproject, die ons verhaal mee willen gaan en het gaat niet om een korte termijn project. Zij weten ook dat als ze dat doen voor één of twee jaar, ze net zo goed hun geld in de Leie kunnen gooien. Neen, het gaat om meerdere jaren en het is fijn om die zekerheid te hebben. Samen met de andere sponsors toch zeker nog voor drie jaar.”



Team Sky zou draaien op een budget van zo’n 35 miljoen euro, BMC deed het met zo’n 25 miljoen de voorbije jaren. Van Quick-Step Floors wordt verteld dat het op zo’n 18 miljoen euro draait, tegenover zo’n 14 miljoen voor Lotto Soudal al wil niemand die cijfers echt bevestigen. “En dat ga ik ook nu niet doen”, eindigde de manager, “maar we draaien de komende jaren rond dezelfde orde als de voorbije jaren, dus we kunnen ambitieus en competitief blijven. We hoeven niet het grootste budget van de wereld te hebben, als we maar veel winnen en sympathiek blijven overkomen voor het publiek.”

Nog een pluspunt voor het team dat al jaar en dag in het blauw door het peloton zoeft. “Ook Deceuninck heeft de blauwe kleuren”, stelde de manager met plezier vast, “dat is onze kleur en dat zal ook de komende jaren zo blijven. We blijven herkenbaar in het peloton en hopelijk schakelt niemand anders over op blauw.”

Bron: Belga