Verkiezingen18 – Antwerpse lijsttrekkers lief voor elkaar én ondernemers tijdens Voka-debat

Een economisch verkiezingsdebat bij ondernemerskoepel Voka heeft woensdagavond weinig spektakel, maar opvallend veel eensgezindheid onder de Antwerpse lijsttrekkers opgeleverd. Alleen Wouter Van Besien (Groen) zette vraagtekens bij de noodzaak aan meer containercapaciteit in de Antwerpse haven en pleitte luidop voor een “Oosterweel-light” in plaats van een robuustere variant die Voka voorstaat. Tijdens een strak gepland en gemodereerd inhoudelijk debat rond mobiliteit, havenuitbreiding, arbeidsmarkt en citymarketing was er duidelijk geen ruimte voor persoonlijke steekspelletjes – met uitzondering van een korte ludieke Puurs-opmerking van huidig burgemeester Bart De Wever (N-VA) aan zijn CD&V-concurrent Kris Peeters.
Alle lijsttrekkers wilden ook duidelijk maken dat ze vooral een “partner” willen zijn voor de Antwerpse ondernemers, al lag de invulling daarvan wat uit elkaar. De Wever somde (lopende) realisaties op het vlak van veiligheid en mobiliteit op, Philippe De Backer (Open Vld) haalde uit naar De Lijn en VDAB en stelde gedeeltelijk private alternatieven voor, Peeters besprak zijn plan tegen jongerenwerkloosheid en niet in te vullen vacatures, Jinnih Beels (sp.a) en Van Besien beloofden bouwprojecten van sociale woningen en scholen en Filip Dewinter (VB) bepleitte een immigratiestop om “nieuwkomers waar niemand iets aan heeft” weg te houden. Peter Mertens (PVDA) was de ietwat vreemde eend in de bijt door de nadruk te leggen op armoedebestrijding. “Ik heb morgen ook een debat bij de vakbond en ik wil consequent zijn en overal hetzelfde vertellen”, zei hij.
De door Voka bekritiseerde mobiliteitssituatie moet volgens Beels, Van Besien en Mertens eerst en vooral aangepakt worden door een modal shift naar minder wegverkeer. Voorts was er opnieuw veel eensgezindheid, zoals over het naleven en uitvoeren van het Toekomstverbond rond de Oosterweelverbinding en overkapping van de Antwerpse ring. Van Besien streek de ondernemers wel tegen de haren door te stellen dat “meer auto-infrastructuur echt niet tot minder files leidt” en een Oosterweel-light dus beter zou zijn. Opvallend was ook de steun van De Wever voor de eerder op de dag gelanceerde Groen-plannen voor meer treinverbindingen en -stations. “Dat is hetzelfde als wat wij willen”, zei De Wever, die wel opmerkte dat de NMBS in gesprekken daarover “voorlopig weinig dynamisme” vertonen.

bron: Belga