EU-Commissie hamert op maatregelen tegen inmenging in Europese verkiezingen

EU-Commissie hamert op maatregelen tegen inmenging in Europese verkiezingen

In het kader van de State of the Union heeft de Europese Commissie vandaag een pakket voorzorgsmaatregelen en sancties voorgesteld om de Europese verkiezingen te beschermen tegen buitenlandse inmenging. “We moeten onze vrije en eerlijke verkiezingen beter beschermen tegen manipulatie door derde landen of particuliere belangen”, verklaarde voorzitter Jean-Claude Juncker. De aandacht voor het verkiezingsproces vloeit voort uit het onderzoek naar Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen en het schandaal met Cambridge Analytica, het databedrijf dat op ongeoorloofde wijze persoonlijke gegevens van miljoenen gebruikers van Facebook had verkregen.

“We mogen niet naïef zijn: sommigen willen de Europese verkiezingen verstoren en zij beschikken over geraffineerde instrumenten. We moeten dan ook dringend samenwerken om onze democratische weerbaarheid te versterken”, zo lichtte eerste vicevoorzitter Frans Timmermans de voorstellen toe.



De Commissie publiceert onder meer richtsnoeren over de toepassing van de strengere privacyregels die sinds de lente van kracht zijn en ook voor politieke partijen, databedrijven en sociale netwerken gelden. Ze wil ook boetes voor Europese politieke partijen die de privacyregels schenden om de uitkomst van de Europese verkiezingen opzettelijk te beïnvloeden. Die zouden kunnen oplopen tot vijf procent van het jaarbudget van de partij.

De Commissie beveelt de lidstaten ook aan om nationale netwerken op te richten, waar de bevoegde diensten op het vlak van verkiezingen, cyberveiligheid, privacy, justitie en politie samenwerken om eventuele bedreigingen op te sporen en informatie uit te wisselen op Europees niveau.

Tenslotte hamert de Commissie op het belang van transparantie. Ze vraagt de lidstaten om sancties op te leggen tegen politieke partijen, stichtingen en campagneorganisaties die geen informatie geven over hun uitgaven voor online reclamecampagnes, of geen open kaart spelen bij de verspreiding van online politieke reclame.

bron: Belga