Amper een kwart van reclamecampagnes moet worden aangepast van regulator

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) heeft het voorbije jaar in slechts 26 procent van de onderzochte klachtendossiers een aanpassing of stopzetting van de reclamecampagne bevolen. Dat is 10 procentpunt minder dan het jaar voordien en het laagste cijfer in de jongste vijf jaar. Het aantal dossiers "zonder opmerkingen" bedroeg 69 procent, of meteen het hoogste aantal van de laatste vijf jaar. De cijfers staan in het jaarverslag 2017 van het zelfregulerend orgaan. Het voorbije jaar behandelde de JEP 189 dossiers op basis van 418 klachten. Daarnaast behandelde de regulator ook 16 adviesaanvragen vanuit de reclamesector. Het aantal klachten steeg opmerkelijk: in 2016 ging het nog om 131 dossiers op een totaal van 186 klachten. Maar de stijging heeft veel te maken met een uitbreiding van de bevoegdheden van de JEP. Die was in het verleden enkel bevoegd voor de inhoud van reclame die verspreid werd via de massamedia (geschreven pers, audiovisuele media, affiches via reclameregie, internet), en via e-mailing en direct mail. Sinds 2017 komen daar ook de reclamedragers op verkooppunten bij, naast alle folders en brochures, alle types van affichage en alle soorten reclame-inhoud die verspreid worden via de digitale media. Anderzijds liepen er over bepaalde campagnes veel klachten binnen, zoals die van de datingwebsite "Rich Meet Beautiful", goed voor 99 klachten.

Het aantal klachten rond "misleiding" daalde licht, van 26 procent in 2016 naar 23 procent in 2017. Het aantal dossiers inzake fatsoen en "goede smaak" neemt daarentegen toe, van 24 procent naar 31,5 procent vorig jaar. De JEP herhaalt dat het beter is te voorkomen dan genezen, en dat bedrijven dus meer advies op voorhand zouden moeten vragen.

bron: Belga